Vatten-stopp under spray-hood & tätning av luckgarage

Ett av de i särklass mest irriterande konstruktionsmissarna på en Bavaria 37 Cruiser av 2007 år modell är vattenavrinningen från sprayhood. Hur man kan göra en sådan miss är för mig helt ofattbar om man ritar och konstruerar en båt i cruising-klassen. Hade det handlat om en tävlingsbåt hade jag inte haft någon invändning men denna båt är framtagen med fokus på cruising-segling och högkvalitativt boende. Vid minst regnskur rinner vatten från sprayhood rakt in i tampgaraget och vidare in i den ”torra” delen under sprayhood och sittbrunnskapell. Visserligen följer detta vatten kanten och vidare ut vid genuavinscharna. Vad om är värre är att allt vatten som kommer på luckgaraget framför sprayhooden, inkluderande mittenpartiet av sprayhooden, rinner ner inunder luckgaragets täckning och avrinningen hamnar då precis bredvid nedgångsluckan och ner på sittbrunnsdurken. Det handlar om ganska mycket vatten så durken blir helt genomblöt och när det är som värst så måste man sätta upp luckorna till ruffnedgången för att hindra vattnet från att rinna in i ruffen. Katastrof!

Så kan vi givetvis inte ha det och efter lite funderande kom vi fram till nedanstående lösning som bygger på två delar; Vatten skall inte komma in i luckgaraget vars enda avrinning är vid nedgångsluckan samt att eventuellt vatten som försöker leta sig igenom tampgaraget måste avledas åt annat håll.

Montering

1.  Först och främst ville vi ha en så dold lösning som möjligt, alltså handlade det om att försöka stoppa vattnet som vill ta sig in i tampgaraget, och att göra det under sprayhood-bryggan som är en lös bit som skruvats fast i däcket. Vad jag menar med sprayhood-bryggan och hålen vid tampgaragen syns tydligt på bilderna nedan. När vi gör detta jobb har dessutom panelen med solceller blivit monterad så den måste demonteras först för att man skall kunna komma åt alla skruv.
Båtarbete%20-%20018 Båtarbete - 019

2.  Sprayhood-bryggan och locket på luckgaraget är i ett och samma stycke och som har sådana kanter att det inte gick att ta bort den utan att först demontera storskotskenan, tro mig jag försökte en bra stund! Storskotskenan sitter med 4 stycken rejäla skruvar som är gängade i inplastade aluminiumplattor i däcket. Jag mätte aldrig skruvarna men dom var bra långa.

3.  När väl skotskenan var borta så var det lättare att få bort Sprayhood-bryggan och locket på luckgaraget även om det krävdes lite lirkande. Det var en hel del tätningsmassa vid varje skruv som höll emot bra även när skruven var borttagen. Till slut släppte alla hörnen och det var fritt skottfält för ”åtgärdande av konstruktionsfel”. Först måste dock en riktig rengöring utföras för här låg det massor av ”byggdamm” av både plast och trä. En dammsugare eller två på Bavariavarvet i Tyskland hade inte skadat!
DSC00093

4.  Vår analys av problemet med vatten som rinner in är att det räcker med en relativt liten upphöjning för att rinnande vatten skall stoppas och istället vända framåt och rinna ut framför sprayhooden. Kommer det en brottsjö så kan vi inte stoppa den ändå så det specialfallet tar vi inte hänsyn till. Sätter man stoppet ungefär mitt under sprayhood-bryggan så har ”vattenfallseffekten” uppifrån sprayhooden avtagit så det borde vara en ganska lugn vattenström att stoppa. Dessutom blir det en så dold montering som möjligt om man placerar vattenhindret mitt under sprayhood-bryggan.

5.  Ytan är aningen bomberad, alltså en konvex krökning, så den bit som skall placeras där måste vara lite flexibel men ändå stark samt vädertålig. Här finns säkert tusen alternativ av material men vi hade en skärbräda till hands och den uppfyller alla våra krav. Möjligen är nylonets lite feta yta inte så bra som fästyta för sikaflex men detta kommer inta att synas så vi kan rugga upp ytan ordentligt innan montering. Nylonet är dessutom lättbearbetat vilket är bra då varje bit måste fintrimmas för att passa mot radier i båda ändar.

6.  Vattenstoppet monteras på sin plats med fyra skruv i vardera bit. Skruven vi använder är rostfria montageskruv med stor platt skalle. Dom ger bra anligg och tryck och kommer inte att ”äta sig igenom” det mjuka nylonet. Dom kommer inte att synas ändå när allt är klart.

7.  Uppe på vattenstoppet monterar vi en slitskena på 150 mm i rostfritt. Den yttre kanten slipade vi av en aning för att inte dess monteringsskruvar skulle hamna rakt under en tamp, vilket hade ökat slitaget helt i onödan. Dessa slitskenor är helt nödvändiga då nylonskivan är alldeles för mjuk för att kunna tåla tamparna slitage. Under och runt både vattenstoppet och slitskenan har vi på rejält med sikaflex för att verkligen täta ordentligt. Detta kommer ju inte att synas så det spelar ingen roll om det ser lite kladdigt ut. Det är viktigare att det är helt tätt.
DSC00091

8.  Nu har vi satt ett vattenstopp som är så högt det kan vara utan att skapa andra problem. Tamparna lyfts en aning men det är inte mer än några millimetrar så det blir inget problem. Samtidigt skulle det inte kunna vara högre utan att tamparna skulle ta i sprayhood-bryggans underdel.
DSC00092

9.  Nu skall allt återmonteras igen och tätningen av luckgaraget göras. Det arbetet blir mycket lättare att göra om man inte har storskotskenan på plats så den bör inte monteras innan man är helt klar.

10. När tätningen av luckgaragets lock skall göras så är den allra viktigaste punkten rakt akter om storskotskenans fästpunkter. Där är springan som störst och där kommer också allt vatten från sprayhoodens mittenparti. Springan var i vår båt så stor att det inte skulle fungera riktigt bra att bara fylla ut med sikaflex utan vi ”bottnade” med två remsor självhäftande tätningslist (sådan man har till vanliga fönster) en på var sida av springan. När man sedan lägger på locket så bildar dom en bra tätning och botten i vår sikaflexfog. Alla skruvhål fulls med sikaflex och sprayhood-bryggan och locket på luckgaraget skruvas fast igen.

11. Nu är det bara att fylla skarven mellan locket och däcket med sikaflex samt jämna till fogen med ett fuktigt finger. Det är extra viktigt att springan med tätningslisten fylls ordentligt för här kommer en stor del av vattnet från sprayhooden att passera. Vi låter fogen gå just utanför storskotskenans kant för att leda ut vattnet dit de inte längre kan rinna in under nedgångsluckan eller in i tampgaraget.
Semester 2008 - 031 - Båtprojekt på Lindholmen

12. Sist återmonteras storskotskenan och panelen med solceller.

Summering

Vi har haft detta vattenstopp och tätning en sommar nu och det har fungerat utan några anmärkningar. Enda gången det kommit lite vatten är när det i början på augusti 2008 blåste 21 m/s och hällregnade rakt framifrån. Då pressade lite vatten över stoppet. Däremot kom inte en enda droppe vid nedgångsluckan och det var det allra viktigaste. Detta är en otrolig förbättring som fungerat perfekt. Det är skönt att kunna lämna sina skor på sittbrunnsdurken när man går ner i båten utan att behöva fundera på om dom är torra när man kommer upp nästa gång, förutsatt att man har sittbrunnstältet uppe förståss.
 

Kostnad totalt:

200:-

Två slitskenor, en skärbräda och några skruv och lite sikaflex var allt som krävdes.

”Gör-det-själv”-förtjänst:

2.000:-

Rent tidsmässigt går det säkert på några tusen att låta någon annan göra detta jobb.

Tidsåtgång:

8 h

Effektiv tid var det kanske en arbetsdag.

Svårighetsgrad:

Lätt!

Lite tidsödande men inte speciellt svårt.