Dränering av sittbrunnsbord

Sittbrunnsbordet, baljan, isboxen eller vad man väljer att kalla den har ända sedan jag först såg den varit en sak som jag haft lite svårt att veta om jag skulle tycka om eller inte. Det är ett väldigt praktiskt bord då man ligger i hamn men är faktiskt i vägen en del då man seglar. Nu är det en Cruiser vi valt och inte i första hand en tävlingsbåt så bordet har sin plats och väl värda funktion och kommer inte att tas bort.

Däremot är det en sanslöst korkad konstruktion; två plastbaljor som sammanfogats med distans emellan. Så lång är det ingenting att klaga på men när man skall montera det hela så har man borrat två stora hål i den inre av de två baljorna för att kunna få ett stumt bultförband i den yttre baljan. Problemet är att man inte tätar annat än med stora plastpluggar som definitivt inte är täta. I och med att bordet sitter i sittbrunnen så regnar det på det och vatten samlas inne i baljan. Det kom man på att det inte var bra så man borrade helt sonika två dräneringshål i framkant genom de två baljorna och luftspalten i 45° vinkel!?! Detta fick till följd att det mesta av vattnet blev kvar mellan de två baljorna och bara en liten del ”läckte ut” hela vägen till sittbrunnsdurken. Det var bara då man seglade och båten krängde som en grön slemmig sörja lyckdes rinna ut i framkanten, båten och framför allt sittbrunnens durk lutar nämligen akteröver för att få bra avrinning. Mycket irriterande och fullkomligt omöjligt att acceptera i långa loppet. Bordet måste tätas och ordentliga dräneringshål ordnas.

Montering

1.  Första steget var ju att få loss bordet. De första två skruvarna i botten på baljan var lokaliserade och vi hade kontrollerat från undersidan att det inte satt några muttrar så det skulle bara vara att skruva ur dom. Efter lite letande hittade vi ytterligare två skruv dragna inifrån styrpedistalen. Dessa skruvar var träskruvar och vi demonterade dom först.

2.  Innan vi lossade de två maskinskruven i botten ställde vi en skål på undersidan av den aktre skruven. Föraningen om att det skulle finnas vatten kvar som skulle leta sig ner igenom skruvhålet och in i båten var stor. Allt som kommer den vägen skulle rinna rakt ner i någon av kojerna i aktern. Det var inte helt lätt att få in en skål där, men den största som gick att få dit var nu placerad som säkerhet.

3.  Skruven var relativt enkla att lossa men det var lite oroande att det följde med en del fuktiga träfibrer när man drog ut skruven. Det visade sig att en hel del vatten stått i botten och det hade följt skruven ner till den inplastade förstärkningen som ligger i upphöjningen i sittbrunnsdurken. Förstärkningen är av någon typ av plywood och klart blöt av vatten.

4.  Nästa fråga var, hur mycket vatten var det? Och vart tog det vägen när skruven togs bort? Mycket riktigt rakt ner i båten och i den skål vi ställt där, och det var mycket vatten! Som tur var räckte skålen precis och vi kunde tömma ut ungefär 1,5 liter brungrönt slemmigt vatten!!

5.  Bordet satt nu nästan lika hårt fast som med alla fyra skruven dragna så all silikon ger ett rätt bra grepp när det fått härda. Med kniv och bågfilsblad skar och sågade vi loss bordet från durken och styrpedistalen. Det var ganska pilligt då man inte vill skada ytorna runt om. När bordet väl var loss så tog vi hem bordet till garaget för att kunna jobba med ordentligt ljus och värme. När vi kom hem så spolade vi ur luftspalten med friskt vatten så gott det gick. Bordet fick stå på högkant i ungefär en vecka för att vattnet skulle få rinna ur ordentligt och sedan torka innan vi satte igång med arbetet på allvar. Under tiden pågick bland annat arbetet med vår sittbrunnsbelysning.

6.  Vi köpte två stycken bordgenomföringar i rostfritt med Ø25 mm och längden 70 mm. Lite måttande innan bordet demonterades hade gett att det skull få plats ett sådant dränage på varje sida i baljans framkant. Sedan var det bara att ta fram borr maskinen och ett 28 mm borr och borra upp två rejäla hål i rät vinkel till baljans botten.
DSCF0007

7.  Efter lite filande på bordgenomföringarnas flänsar, för att dom inte skulle rida på radien i övergången mellan baljans botten och sidor, så passade genomföringarna perfekt. Nu har vi ett helt tätt rör som leder vattnet rakt igenom båda baljorna ner på sittbrunnsdurken. Däremot monterade vi bara genomföringarna temporärt utan tätningsmassa för att detta nog skulle göras bäst efter att bordet återmonterats.

8.  Befintliga dräneringshål i yttre baljan gjorde vi ingenting åt. Om det skulle komma in vatten trots våra förbättringar, kondensvatten till exempel, så måste det fortfarande kunna rinna ut. Erfarenheten säger oss dessutom att det mesta vattnet samlas i baljans akterkant, så vi borrade ytterligare ett hål på var sida bordets ytterhölje.
DSCF0015 

9.  Nu bar det iväg till båten igen får att starta återuppbyggnaden. I och med att vi samtidigt satte en sittbrunnsbelysning så blev monteringen lite mer trixig men med alla prylar på plats och ordentligt med sikaflex runt alla skruvar och förband så gick det utan problem. Det var att få in överlängden på ljusslingan i det lilla hålet in i styrpedistalen som var lite pilligt. Först fixerades bordet på rätt läge med de två maskinskruven i botten och sedan drog vi de två skruven inifrån pedistalen. När skruvarna i botten skulle dras så svarade det inte alls i den tidigare fuktiga träskivan utan vi fick sätta brickor och mutter på undersidan. Det hade vi tänkt göra i vilket fall som helst men det visar på hur dåligt borden generellt sitter. Nedan ser man tydligt skillnaden mellan de nya hålen och originalhålen, både i placering och storlek.
DSCF0016

10. Ett problem har ju varit att bordet inte varit tätt varken med den dräneringslösning som fanns eller i de platspluggar som satt i botten och dolde skruven. Dessa plastpluggar skulle ju inte vara tätare nu så dom slängde vi bort och plastade igen hålen helt enkelt. Om vi mot förmodan skulle behöva demontera bordet någon mer gång får vi väll borra upp plastningen och göra om detta igen, den risken tar vi om effekten är att bordet blir tätt. Först sprättade vi loss flisor och lösa småbitar i hålens kanter och slipade ner de vassa hörnen både på hålen där skruvarna satt men också i de två ursprungliga dräneringshålen. I hålen vid skruvarna stoppade vi i runda ”gummihattar” som fyllde ut botten av hålen samt tätade kanterna så att vi inte skulle fylla hela luftspalten med plast. Slutligen maskerade vi lite med tejp för att undvika onödigt kladd med polyestern

11. Till detta plastjobb ville vi inte ha en flytande polyester, utan vi ville ha ett polyesterspackel, eller paj som det kallas, för att enklare kunna fylla i de hål som skulle tätas. Pajen skapar vi genom att hälla i och blanda runt talk i den färdigblandade polyestern tills att dess konsistens blir lagom hård men ändå lättbearbetad. Sedan var det bara att fylla i alla hål som skulle tätas, dra bort maskeringstejpen och snygga till kanterna lite hjälpligt innan pajen härdat.
DSCF0008 DSCF0007

12. Nu sate vi i de två bordgenomförningarna och tätade dom på insidan i baljan och drog åt med muttrarna från utsidan. Innan vi lämnade båten för dagen så drog vi i de två lodräta sikaflexfogarna mellan bordet och pedistalen för att dom skulle få härda i lugn och ro.

13. Nu återstår att fixa finishjobbet i botten på baljan. Plastningarna skall slipas och dom skall målas med gelcoat. Möjligen kommer vi att bygga en liten trall av trä att lägga i botten. Bordet står ju ute så det kommer även fortsättningsvis komma ner en del vatten i bordsbaljan. Det mest kommer nu att hitta ut till sittbrunnsdurken men en lite mängd kommer ofta att ligga kvar beroende på hur båten lutar eller rör sig. Om man lägger en trall i botten så kommer allt man lägger ner i baljan att komma upp en bit från detta vatten och det är nog inte fel. Detta projekt står än så länge på önskelistan och den sista målningen på botten av baljan gör vi nästa gång vi har en pyts gelcoat blandad.
DSCF0008 

Summering

Ett lite meckigt projekt som dessutom knappt märks men det är definitivt värt jobbet. Det är väldigt skönt att slippa det slemmiga gröna vattnet som alltid sipprade fram så fort vi krängde med båten och tampar, skor och bara fötter slipper nu bli blöta.
 

Kostnad totalt:

162:-

Det är vad de två bordgenomföringarna kostade. Allt annat material hade vi sedan tidigare.

”Gör-det-själv”-förtjänst:

2.000:-

Detta är ett lite tidsödande jobb så några tusen hade det säkert kostat att köpa tjänsten av någon annan.

Tidsåtgång:

6 h

Effektiv tid kanske 6 timmar men det tog 1½ vecka innan bordet var återmonterat och användbart igen.

Svårighetsgrad:

Medel!

Pilligt, tidskrävande och plastjobb gör att det blir medelsvårt även om varje ingående moment inte är så komplicerade.