Propeller

Propellern vi valt till vår båt var en trebladig foulding-propeller från Volvo Penta med Ø 17", vilket var ett tillägg i förhållande till båtens normalspecade propeller. Vi hade dessutom valt att gå upp en storlek i motor, så det var klart befogat att även välja en något bättre propeller.

Förutom att man byter offeranoderna av zink varje år så är det enda man behöver göra är att smörja propellerns kuggkransar med ett tjockt och fast fett. Frågan om man skall behandla propellern på något sätt för att undvika beväxning av framför allt havstulpaner, var givetvis uppe till diskussion första året. På rekommendation från killarna på Bavaria-varvet, eller snarare att vi lyssnade på ”så här brukar vi göra” så lät vi helt enkelt propellern vara blank och helt obehandlad första året.

Efter första säsongen konstaterade vi att det var inte en bra lösning, det hade växt ganska bra på propellern!

Under senare år har vi provat en mängd olika varianter:

1.  Högglanspolerat med lumpskiva.
Resultat: ingen större skillnad till första året men betydligt mer jobb!

2.  Våtslipat med 800-papper och insmort med fast kullagerfett
Resultat: troligen det hittills bästa resultatet med viss men inte så stor påväxt.

3.  Våtslipad, primad och slutligen lackad med bottenfärg för propeller
Resultat: Absolut sämsta lösningen. Trots noggrant underarbete släppte färgen vid förts pådraget till marshfart. Mycket job b och väldigt litetillbaka!

4.  Våtslipad och sedan sprayad med rostimpregnering för bildörrar.
Resultat: spännande lösning som jag hittade på nätet. Testar det innevarande år 2013. Vi får se hur det går!

DSCF0041.JPG

DSCF0043.JPG

DSCF0045.JPG

DSCF0046.JPG