Bottenmålning

Dessa projekt kan man givetvis låta Bavariavarvet göra men vi ville av två skäl hantera detta på egen hand, pengar och kvalitet. Tiden vi lade ner på detta hade ”ingen” önskat eller ens villat betala för om timpengen skulle vara den som varvet tar, alltså måste jobbet göras snabbare.

Båten kommer alltså levererad till Henån på trailer från fabriken i Tyskland. Leveransen har blivit försenad vid flera tillfällen men den 20:e april 2007 är äntligen väntan över och vår s/y Blue Bird står på leveransplanen i Henåns industriområde på Industrivägen i Henån.

Båtarbete - 002.JPG

Det första som vi definitivt måste bli klara med fort och därmed också komma igång med fort är bottenmålningen, för båten kommer helt Gelcoatren och kölen har någon form av rostskyddsbehandling.

1.  Det absolute första vi gör är att tvätta hela skrovet upp till och med den blå dekorlinjen som så småningom kommer att ligga strax ovanför bottenfärgen. Detta gör vi dels för att få bort eventuella släppmedel från pluggen i fabriken men framför allt för att ta bort allt smuts, dam och klet från de tyska motorvägarna. Det var en hel del klet som fastnar på resan båten gjort hittills.

Tvättningen gjorde vi med ren aceton och vi gick över hela undervattenskroppen.

2.  Nästa steg var att tejpa upp kanten för bottenfärgen. Den första frågan vi ställde oss var, Var skall kanten sitta? Vi mätte på några båter runt omkring oss och kom fram till att en lagom distans från den blå nedre dekorranden var ”två tejprader” med den tejp vi hade köpt för ändamålet. Det är ca 30 mm. Sagt och gjort, två rader tejp fästes runt om båten och så var vi klara för nästa steg.

Om vi hade vetat det vi vet idag, att båten är konstruerad något baktung eller om man vill någon har målat den blå dekorlinjen lite för lågt ju längre akterut man kommer, så hade vi nog inte gjort annorlunda. Men tanken hade då säkert kommit på att dra upp bottenfärgen en aning i alla fall under akterspegeln för att slippa den extra påväxt som vi faktiskt får där varje år. Nu visste vi inte detta och behövde följaktligen inte heller fundera över en annan lösning.

3.  Nästa steg var att slipa hela undervattenskroppen så att vår tvåkomponents vattentäta bottenfärg skulle få ett ordentligt och varaktigt fäste. Att slipa visade sig vara betydligt enklare att säga än att göra, man blir väldigt fort trött i armarna vid under-upp-arbete! Som tur var vi två som turades om och vi hjälptes åt att bygga olika ställningar och ramper att ligga på för att orka trycka ordentligt. Vi slipade med en elektrisk oscillerande excenterslip och relativt grovt 80-papper.

Båtarbete - 029.JPG

Båtarbete - 040.JPG

Pappas bilder IMG-135.jpg

4.  Kölen hade fått sig några små skrapmärken under hanteringen och dom ville vi ju givetvis ta om hand på bästa sätt direkt. Vi frågade på Bavaria-varvet på Henån om dom visste vilken typ av färg som kölen var målad med från fabrik, men det hade dom ingen aning om. Vi valde i alla fall att bättra alla skavmärken på kölen med kallgalv, en slags flytande zink.

 Båtarbete - 037.JPG

5.  När kallgalvet hade torkat var det dags att ge kölen en första skyddsbehandling och vi valde då att använda Internationals Interprotect, en 2-komponents epoxigrundfärg med utmärkt rostskydd och bra vidhäftningsförmåga och anpassad speciellt för metall. Till verktyg valde vi roller med en korthårig mohair-rulle. Kölen fick två lager av denna behandling innan vi fortsatte med samma strykningar som övriga skrovet fick.

Båtarbete - 044.JPG

6.  När hela skrovet och rodret var noggrant slipat och inga blanka och fina fläckar fanns kvar var det återigen dags att ta fram flaskan med aceton. Nu skulle bottnen torkas helt dammfri och helt fettfri innan vi kunde börja måla. Först drog vi bort maskeringstejpen så att vi kunde torka rent och torrt även i kanterna till tejpen. Tre omgångar tvättade vi innan vi kände att det var rent och dammfritt.

Till vår stora förtjusning hade Bavariavarvet rullat in vår båt i sin verkstadshall för att börja montera ankarspelet i akterna men hade fått annat att ta hand om inte hunnit klart så vi kunde stå inomhus och göra resten av bottenmålningen. Otrolig tur, nu var vi väderoberoende!

7.  Sedan var det dags att tejpa upp vattenlinjeranden igen. Denna gången hade vi en fin kant i gränsen mellan blankt och slipat skrov att följa så vi behövde inte tejpa upp två rader denna gång. När tejpningen var klar började första lagret med färg att läggas. Vi valde även här Internationals färg, en Gelshield 200 som är en 2-komponents epoxigrundfärg för gelgoat. Som verktyg valde vi samma som för kölen, en roller med en korthårig mohair-rulle. Gelsield-200 blir helt vattentät och skyddar mot plastpest vid fem lager (250 μm) så vi beslutade snabbt att måla 7. Det här jobbet vill vi inte göra om igen så varför slarva?

Då man skall måla så många lager så kommer Gelshield i två kulörer, grått och grön, så att man kan varva dessa och därmed enkelt se så att varje lager blir ett täckande lager. Första lagret vi målade var grått! Samtliga delar som är under vatten, förutom själva propellern och drevet fick denna behandling.

Båtarbete - 004.JPG

8.  Sedan vidtog ett inte helt stimulerande arbete som till slut gick på rutin, där vi lät föregående färglager torka, nästa kulör blandas i en lagom mängd och sedan strykas på i ytterligare ett heltäckande lager. Detta upprepades tills vi hade strukit bottnen på Blue Bird hela sju gånger, och på kölen till och med nio gånger om man räknar in de två lagren med Interprotect som vi inledde med.

Båtarbete - 019.JPG

9.  När vi var klara med underarbetet var det dags att lägga de sista färgskikten, bottenfärgen. Även här håller vi oss till Internationals program och väljer en Micron som är anpassad för västkusten och inte bygger upp en massa tjocka färgskikt.

Färgen är lite mörkbrun i kulören när den målas men blir gråsvart när den oxiderar med syret i vattnet och luften. Man kan också se små tendenser till kopparärg i vattenlinjen. Vi målar bottnen tre gånger enligt Internationals rekommendationer och hoppas nu att vi skall få ett bra skydd mot västkustens alla havstulpaner.

Båtarbete - 041.JPG

10. Nu var det bara att dra bort den maskeringsfärg som suttit sedan vi målade första lagret färg på skrovet. Det hade blivit totalt 10 lager färg så ett visst skikt hade givetvis byggts upp men inte värre än att det gick lätt att dra bort tejpen. Det är nog inte dumt att väljer en tejp av bra kvalitet när man gör dessa jobb för det är inte kul att stå och pilla med en tejp som löser upp sig. Men nu var vi i alla fall klara med bottenmålningen för första gången med Blue Bird och det känns riktigt bra!

11. Drevet då, är det kanske någon som undrar?
Ja, det gjorde vi ingenting med över huvud taget första året och det var på rekommendation från killarna på Bavaria-varvet. Så här i efterhand kan man konstatera att det var fel. Det växte kopiösa mängder med havstulpaner på drevet första året vi tog upp båten då det ju bara hade Volvo Pentas originalfärg och inget annat.

Vi borde ha grundat även drevet med två lager Interprotect och sedan strukit tre lager bottenfärg på drevet, precis som alla andra ytor under vattnet, exklusive propellern.

Andra året vi sjösatte båten hade även drevet fått sig en slipning, målning och ordentligt med bottenfärg. 

DSCF0051.JPG