Justering av storskotslevang

Som gammal Expresseglare har Blue Bird i originalutförande en del att önska. Framför allt gäller det trimning av storen som i princip sätts en gång och sedan får den sitta som den sitter, tack vare att all trimning måste skötas under sprayhooden. Det är helt enkelt lite bökigt att trimma storen med standardkonfigurationen på en Bavaria 37 Cruiser. Den är trots allt en Cruiser och inte en kapseglingsbåt så viss avkall får man acceptera men några förbättringar bör göras för att öka seglingsglädjen. Ett av dessa är att se till så att storens skotpunkt på levangskenan kan justeras utan att man behöver gå upp på däck, vi seglar nämligen oftast med vår sprayhood uppfälld och då når man inte tamparna.

Montering

1.  Vi valde att dra ner trimtamparna via brytblocken på däck och därefter bakåt in i samma hål som övriga tampar och fall från masten går in, jag kallar detta för ”tampgaraget”. Först vändes brytblocken och de ClamCleat som satt på ändarna av levangskenan demonterades för att användas under sprayhooden istället.
  DSCF0030  DSCF0033

2.  Då vi vill ha alla mastens linor och fall dragna till sittbrunnen så är originalmonterade brytblock inte tillräckligt många så vi kompletterade med en dubbelmontering av två stycket tvårullars brytblock från Rutgerson. För monteringen behövdes 4 st M8x90 med samma skalle som originalblocken var monterade med. Blocken är monterade i en inplastad aluminiumplatta som gängats till M8, demontering av innertaket är alltså inte nödvändigt.
DSC00017   DSCF0033
Det visade sig dock vara en väldigt svår uppgift att hitta dessa bultar, även i längre utförande som man kunde kapa till rätt längd. I väntan på en leverantör med ett för oss tillräckligt sortiment så tar vi vanlig rostfri maskinbult M8x90 med sexkantsskalle.

3.  Vid monteringen av dom två återvunna ClamCleat så kom ytterligare ett val; placera dom i anslutning till skottet, alltså nära ryggstödet och därmed få ett riktigt lättmanövrerat system eller att placera dom i höjd med fallåsen och få ett snyggare och renare montage men lite mer bökigt att manövrera. Valet föll på det andra alternativet då kappsegling trots allt inte är vårt huvudmål med Blue Bird.
DSCF0037

4.  De medlevererade tamparna till levangskenan är inte långa nog för denna nya dragning så nya tampar köptes. 8 meter per sida av en 8 mm trimlina krävdes för att få en tillräcklig längd även i ”max-läge”. Dragningen som visas i bilden nedan är kanske inte helt logisk men den ger en bättre vinkel in i tampgaraget så att tampen inte gnager mot gelcoat någonstans samtidigt som den går fri från våra solceller ovanför luckgaraget.
DSCF0036

Summering

Detta ger klart lyft i hanteringen av storen och detta utgör ju i stort sett enda trimmöjligheten, förutom uthalet, då vi har en rullstor. Hade man tvingats upp på däck varje gång man skall göra en liten justering så är risken stor att skotpunkten hade placerats i mitten på våren för att bli kvar där resten av sommaren, tråkigt! Vi är klart nöjda med detta enkla men effektiva förbättringsprojekt.

 

Kostnad totalt:

X0.000:-

Då inkluderas två dubbla brytblock och 16 meter 8 mm lina.

”Gör-det-själv”-förtjänst:

?

Ingen aning, men varför lämna in detta jobb till ett varv??.  

Tidsåtgång:

3 h

Tiden innefattar även viss fundering och planering.

Svårighetsgrad:

Lätt!

Ja, borrmaskin och skruvmejsel är väl det mest avancerade!