Som gammal Expresseglare har Blue Bird i originalutförande en del att önska. Framför allt gäller det trimning av storen som i princip sätts en gång och sedan får den sitta som den sitter, tack vare att all trimning måste skötas under sprayhooden. Det är helt enkelt lite bökigt att trimma storen med standardkonfigurationen på en Bavaria 37 Cruiser. Den är trots allt en Cruiser och inte en kapseglingsbåt så viss avkall får man acceptera men några förbättringar bör göras för att öka seglingsglädjen. Ett av dessa är att se till så att storens skotpunkt på levangskenan kan justeras utan att man behöver gå upp på däck, vi seglar nämligen oftast med vår sprayhood uppfälld och då når man inte tamparna.
Montering
1. Vi
valde att dra ner trimtamparna via brytblocken på däck och därefter bakåt in i
samma hål som övriga tampar och fall från masten går in, jag kallar detta för
”tampgaraget”. Först vändes brytblocken och de ClamCleat som satt på ändarna av
levangskenan demonterades för att användas under sprayhooden istället.
2. Då vi
vill ha alla mastens linor och fall dragna till sittbrunnen så är
originalmonterade brytblock inte tillräckligt många så vi kompletterade med en
dubbelmontering av två stycket tvårullars brytblock från Rutgerson. För
monteringen behövdes 4 st M8x90 med samma skalle som originalblocken var
monterade med. Blocken är monterade i en inplastad aluminiumplatta som gängats
till M8, demontering av innertaket är alltså inte nödvändigt.
Det visade sig dock vara en väldigt svår
uppgift att hitta dessa bultar, även i längre utförande som man kunde kapa till
rätt längd. I väntan på en leverantör med ett för oss tillräckligt sortiment så
tar vi vanlig rostfri maskinbult M8x90 med sexkantsskalle.
3. Vid
monteringen av dom två återvunna ClamCleat så kom ytterligare ett val; placera
dom i anslutning till skottet, alltså nära ryggstödet och därmed få ett riktigt
lättmanövrerat system eller att placera dom i höjd med fallåsen och få ett
snyggare och renare montage men lite mer bökigt att manövrera. Valet föll på det
andra alternativet då kappsegling trots allt inte är vårt huvudmål med Blue
Bird.
4. De
medlevererade tamparna till levangskenan är inte långa nog för denna nya
dragning så nya tampar köptes. 8 meter per sida av en 8 mm trimlina krävdes för
att få en tillräcklig längd även i ”max-läge”. Dragningen som visas i bilden
nedan är kanske inte helt logisk men den ger en bättre vinkel in i tampgaraget
så att tampen inte gnager mot gelcoat någonstans samtidigt som den går fri från
våra solceller ovanför luckgaraget.
Summering
Detta ger klart lyft i hanteringen av storen och detta utgör ju i stort sett enda trimmöjligheten, förutom uthalet, då vi har en rullstor. Hade man tvingats upp på däck varje gång man skall göra en liten justering så är risken stor att skotpunkten hade placerats i mitten på våren för att bli kvar där resten av sommaren, tråkigt! Vi är klart nöjda med detta enkla men effektiva förbättringsprojekt.
Kostnad totalt: |
X0.000:- |
Då inkluderas två dubbla brytblock och 16 meter 8 mm lina. |
”Gör-det-själv”-förtjänst: |
? |
Ingen aning, men varför lämna in detta jobb till ett varv??. |
Tidsåtgång: |
3 h |
Tiden innefattar även viss fundering och planering. |
Svårighetsgrad: |
Lätt! |
Ja, borrmaskin och skruvmejsel är väl det mest avancerade! |