2013-07-28 – Dag 9 – Skanör -> Råå

0:30 h

Total Motortid:

339,6 h

Idag hade vi bestämt oss för att verkligen ge oss av norröver igen. Vindarna var från sydost men toppade på ca 12 m/s inne i hamnen så det var inte så mycket rörelse tidig morgon som det brukar vara. Vi åt en liten frukost innan båtarna runtomkring hade vaknat ordentligt och vi kunde börja ge oss av. Barnen sov som vanligt på morgonen, det kanske är nödvändigt när man är tonåring. Erik är i alla fall med och hjälper oss att kasta loss då vi har en tysk Bavaria 39 utanpå oss vars tampar också skall lossas.

Vi styr ut ur hamnen och rullar genast ut förseglet. Det blåser ganska bra och toppar upp emot 14 m/s i byarna med en stadig vind på mellan 10 och 12 m/s. Vi gör stadigt 7-8 knop på vår slör upp i den inre farleden och loggar till och med över 10 knop vid något tillfälle. Ganska snart närmar vi oss Öresundsbron och gör för första gången under denna. Det blir i den lilla passagen i Trindelrännan som ”bara” har 40 segelfri höjd. Det räckte! Bron är en klart imponerande skapelse och det är först när man kommer riktigt nära som man inser hur stor den verkligen är.

Direkt efter passagen höjdar vi upp till en halvvind och då märks vinden betydligt mer och det blir en rätt så livlig resa upp mot Malmö innan vi kan falla av lite igen. Sakta avtar sedan vinden och mellan Lomma och Barsebäck har vi kommit ner på en relativt platt slör så vi rullar ut även storen för att kunna behålla en fart på över 6 knop. Efter Barsebäck måste vi till och med börja skära för att seglen skall vara fyllda och stå bra. Vinden ligger fortfarande på 5-7 m/s men har nu vridit till rak sydlig så vi har fått plattläns.

Strax innan Ven vrider vinden ännu mer mot sydväst så vi får nästan en fin bog rätt förbi Ven på dess västra kust. Vi beslutar oss dock för att skära tillbaka över på den svenska sidan där vi nog faktiskt aldrig har passerat Ven. Det kan ju vara kul att se ön från den sidan med.

När Ven-passagen är avklarad känner vi lite att det kan räcka för dagen och beslutar snabbt att gå in i Råå hamn. Det är en hamn som jag och Susanne samt två kompisar nattseglade från upp till Marstrand en mörk höstnatt för kanske 25-26 år sedan i en lånad kappseglingsbåt av 1 Ton-klass med WM-guldsmeriter. Skall bli kul att återse den hamnen igen!

Vi får tag på en plats som var grönmarkerad i hamnen med permanenta platser och ligger tryggt och stabilt med förankring ”i alla fyra hörnen”. Hamnen har bra genomströmning på vatten då den har inlopp både i norr och söder så vattnet var rent nog för ett dopp emellan akterpollarna. Det är något som man aldrig hade kommit på tanken i Björlanda Kile! Båten fick till och med en liten vattenlinjetvätt vilket kändes nödvändigt efter alla hamnbesök den senaste veckan. Undra om ändå inte Halmstad var värst och lämnade kvar skitränder som inte spolas bort av vanig sjögång. Nu är dom i alla fall borta!

På kvällen tar vi en promenad upp till ICA Maxi i Råå för att komplettera lite i kylboxen och på brödfronten. På hemvägen går vi en lite omväg för att komma igenom den gamla bebyggelsen i Råå. Det var väl värt besväret för Råå är en väldigt mysig liten by med många riktigt gamla och charmiga hus.