2010-07-27 – Dag 4 – Sjöräddning, men hoppet återvänder!

Besättning:

Snittfart:

5,3 knop

Vind:

0-2 m/s växlande, på eftermiddagen ökande från V vid regn utanför Köpenhamn.

Väder:

Strålande solsken ca 25°C, eftermiddagen regnskurar från V.

Gångtid:

6:05 h

Motortid:

6:12 h

Total Motortid:

140,2 h

Efter frukost skurade vi båten, vi saknar dock borsten med skaft som tidigare besättning bedömt som ”icke nödvändig”. En fusktvätt på knä med svamp vad som klarades av innan vi satte kurs mot andra sidan sundet, Helsingborg. Anders Nilsson på Nenko AB hade vänligt nog tagit emot vårt segel som skickades av Annika Lennartsson från Göteborg igår och han gjorden dagen för oss då han erbjöd sig att köra ner seglet till oss i hamnen. Vi hann till och med handla, fylla diesel och fika innan vårt reservsegel hur proffsigt som helst levererades till oss direkt på kajen! Just för tillfället kan vi inte erbjuda mer än vårt djupaste tack och hoppas kunna tacka på ett mer konkret sätt senare till både Annika, Sven och Anders!

Fika i väntan på nytt storsegel och hopp om fortsatt semester!

Med det trasiga seglet undanstuvat och det ”nya” i en säck så satte vi kurs mot Köpenhamn. Det blåste inte mer än 1-2 m/s så vi gick för motor ner väster om Ven. Då vi hade vinden med oss så var det till och med perfekta förhållanden att sätta vårt just upphämtade segel så att det åtminstone sitter i masten. När man hissar det blir man återigen lite ledsen för man inser varför det byttes ut mot det som vi just seglat sönder. Men det är i alla fall ett helt och seglingsdugligt segel, så det är i alla fall ett steg i rätt riktning! Strax SV om Ven var det så varmt att vi stängde av motorn och tog ett bad med schamponering, vilket var väldigt skönt. En titt på vattenlinjen i akterskeppet visade att vi var på god väg att kunna bli, om inte musselodlare, så i alla fall havstulpansodlare. Dom var så många, satt så tätt och hårt att en scotch-svamp inte förslog långt utan vi fick ta till skrapan för att få bort åtminstone det mesta.

Kyrkbacken med hamn och badstrand på Vens västra strand

Strax efter att vi startat motorn och återtagit kursen mot Köpenhamn så tornar ett regnoväder upp sig över Sjælland, det följer oss i stort sett över land ner mot Köpenhamn men kommer sakta men säkert ut mot oss. Strax innan regnet når oss så ökar vinden lite men det är bara kortvarigt och faller snart tillbaka till mellan 2 och 3 m/s. När vi börjar närma oss Köpenhamns inlopp så ser vi en ensam kille ute i en liten Hobie-Cat som signalerar på hjälp. Inget att göra utan att ändra kursen och öka och se vad som är på tok. Han är drygt 3 distans utanför sin hemmahamn, Skovshuved som ligger ca en mil norr om Köpenhamns centrum. Killen pratar säkert en perfekt danska men för oss var det i stort sett obegripligt. Han var dock inte i någon större sjönöd, men vinden hade avtagit så mycket att han inte kunde komma hem utan endast drev sakta men säkert mot Sverige. Det verkade inte som om han såg det som något positivt så vi tog honom på släp in till Skovshuved. Han var klart tacksam för hjälpen och ursäktade sig för att han inte hade plånboken med under våtdräkten för att kunna betala för sig. Vi är ju medlemmar i Sjöräddningssällskapet och då skall ju sjöräddning vara kostnadsfri och det får väl gälla även om vi står för räddningsinsatsen J.

Efter en liten extratur var vi så på väg mot Köpenhamn igen. Det positiva med vår lilla utflykt var att vi missade det massiva regnet som svept över Köpenhamn under tiden. När vi gled in förbi borgen Trekroner så var det åter uppehåll även om solen skulle dröja en lite stund till. Att angöra Köpenhamn var lite udda, det var konstigt eller inte alls utmärkt och man fick i princip lista sig till vart man skulle utifrån var alla andra båtar tog vägen. När vi letat oss in hela vägen hamnade vi i princip mitt i Christiania och det var mer lämpligt med trafiksignaler än sjömärken. Känslan var mer som att leta efter en parkeringsplats för bilen och att sedan fickparkera den om man var lycklig nog att hitta en plats. Vi hittade en lite ficka för Blue Bird i kanalen Christianshavns Kanal utanför Overgaden Oven Vandet 74 (som är en helt vanlig gatuadress!) Kanalen var väldigt smal och trafikerades hela tiden av kanalbåtar med turister som guidades på alla tänkbara språk.

En "gränd" i Christianshamns kanal med vy över danska örlogsmuseet längst ner i "korsningen"

Båten låg ganska bra trots allt men kanske inte det bästa läget att lämna båten en hel dag. Vi hinner dock med en promenad upp i stan. Strøget som man hört så mycket om visade sig inte vara mycket mer än en trång gata med en massa butiker, inte alls mysigt enligt min mening men det är ju kul att andra tycker om att trängas där! Vi var egentligen på jakt efter någonstans att äta och kom snart fram till att bästa stället vi sett på vår promenad var på ”vår gata”. Vi åt var sin svindyr hamburgare på Café Ovand Vandet, innan vi gick ner till båten för att avsluta dagen. Christiania visade sig vara en riktigt lugn och gemytlig plats och när klockan var runt 23 så var det lugnt mellan husen både vad det gäller fest och stoj som rent vädermässigt.

Fickparkerat och klart för natten men det symboliska skyddet mot yviga kanalbåtar får hänga kvar.