Riggning

Riggning är ju likt propellerbehandling egentligen ett vanligt årligt rutinarbete med en skillnad att första gången vi riggar skall förstagsprofilern kapas, monteras och klämmas fast i rätt längd.

Detta hade vi inte gjort tidigare och fick hjälp av riggkillarna på Bavaria i Henån med det vi var osäkra på:

1.  Riggen kommer relativt välmonterad med instrumentfäste för vindmäteren samt topplanterna redan monterade.

2.  Det vi behövde göra var att montera motorlanterna och däcksbelysning, som sitter i en och samma enhet. Det var inte speciellt bevärligt men det var ganska svårt att få geometrierna att stämma riktigt bra. Förmodligen är det därför som Selden levererar en lamp och lanternenhet i relativt mjuk plast.

DSCF0010.JPG

3.  Det andra engångsjobbet som skulle göras var att kapa och montera förstagsprofilen men detta överlät vi till Bavarias personal så där har vi inte lärt oss någonting J

4.  Sedan var det den vanliga dressningen av masten med spridare, vant och fall som vi fick tänka oss igenom ordentligt innan vi blev helt klara. Det är utan tvekan en större mast än vi tidigare hanterat på till exempel Tummelisa.

DSCF0030.JPG

5.  Transport ner till sjösättningskranen och de sista justeringarna görs på morgonen innan första sjösättning.

Pappas bilder IMG-242.jpg

6.  Mastning sker direkt efter sjösättningen av Blue Bird och då det inte finns någon vanlig mastkran så får mobilkranen som används till sjösättning även fungera som mastkran. Det går ju alldeles utmärkt men att sätta dit Windex och vindmätaren blir en udda upplevelse! Det där har jag aldrig gjort förut och kommer med allra största sannolikhet aldrig att göra om det.

Pappas bilder IMG-251.jpg

7.  Intrimmning av riggen sedan gjorde vi lite på gehör och fick Per-Johan på Bavaria att ”känna” lite på vanten. Vi fick OK och kände att vi i alla fall kunde seglem hem med den riggsättning vi nu hade.

8.  Senar spände vi riggen efter Seldéns rekommendationer men upplever att den då blir mycket hårt satt. Spänningarna i båten blir väldigt stora och det knakar och smäller klart markant så vi har valt att låta riggen sitta något lösare än Seldén rekommenderar.