Peke med stege

Peken fram på Blue Bird var det aldrig tal om annat än att vi skulle ha. Båten ser mycket bättre ut med peke på och framför allt så blir arbetet som ”Hopp-i-land-Kalle” extremt mycket lättare. En Bavaria 37 är riktigt hög i friborden och när man skall angöra en flytbrygga, som till exempel i Marstand, så är det gott och väl en meters hopp ner på betongbryggan. Detta ställer helt enkelt inte alla besättningsmedlemmar upp på, så en peke med stege var det första beslutet vi tog, förmodligen redan innan vi skrivit på kontraktet på båten!

Det finns några alternativ av pekar att välja på men vi fastnade direkt för Båtsystems peke PT 10044 som vi sett på många andra båtar av samma storlek. Den har plats för ett främre ankare som löper genom peken och som parkerar ankaret på ett snyggt sätt då det är upphissat. Dessutom har den en fast monterad och infällbar stege med tre steg som gör att man lättare kommer ner till även de lägst flytande flytbryggorna eller flacka hällar i naturhamnarna. Längst fram finns också ett fäste för eventuell framtida gennaker, om den önskan skulle slå in!

Montering

1.  Monteringen av peken är i grund och botten ganska enkel med sex borrhål, lika många skruvar, brickor och muttrar samt lite Sikaflex. Frågan är till största delen, Var skall peken sättas? Ja, längst fram förstod vi direkt men mer exakt placering var den stora frågan. Vi hade fått tipset att inte sätta peken i ”våg” för då får båten ett lite hängigt utseende. Peken skall istället följa relingslistens linje eller till och med peka lite över den linjen. Vi inledde monteringen med att hänga peken på plats med tampar från båtens mantåg och pullpit för att kunna studera vinkeln från lite avstånd. I detta läge var inga träribbor monterade.

2.  Vi satte fästena ca 2 cm från relingslisten i höjdled och mätte ut ett avstånd från halkipen på respektive sida. Då visade det sig att båten inte är helt symmetrisk, åtminstone inte avseende relingslisten och de monterade halkiparna. Det blev till att försöka mäta direkt från fören men inte heller här hittade vi någonting som kändes ”exakt mitten”. Vi mätte slutligen så gott det gick och finjusterade sedan efter känsla och ögonmått innan borren sattes i skrovsidan. Nu hade vi redan startat projektet med Bogpropeller, så dessa småhål upplevde vi inte som så dramatiska!

3.  Nästa steg var att finjustera vinkeln med en tamp till pullpit och sedan bara vika in stödbenet och märka var de siste två borrhålen skulle sitta. Lite Sikaflex innan bultarna dras för sista gången så var peken monterad på sin slutliga plats.
DSCF0029

4.  Nu kom återigen en massa mätande, ritande, figursågande och putsande med sandpapper innan de fyra träribborna hade fått en form som gjorde att dom snyggt följde stävens rundning.
DSCF0053

5.  Avslutande justering av den fabriksmonterade ankarhållaren krävdes för att kättingen skulle komma i en rak linje från spelet ut till ankarrullen i peken. Det krävdes inga ytterligare hål utan det räckte med att släppa på bultarna, justera vinkeln och åter dra bulten med mothåll i ankarboxen.
DSCF0025

Summering

Att vi har montera peke på Blue Bird har vi inte ångrat en enda sekund. Den har varit suverän ur många perspektiv; vi tycker den gör båten bra mycket snyggare, det är mycket enklare att ta sig iland och ombord, man slipper ha en stävstege undanstuvad någonstans och den gör att vi fäller och hissar stävankaret mycket längre ut från båten. Det sista minskar risken för fult skav och slagmärken från ankaret högst avsevärt.

Här ses en glad Ing-Britt som direkt var den starkaste förespråkaren av peke med infällbar stege. Hon gjorde tidigt klart att ”Utan peke, ingen båt” även om det egentligen inte var någon som sa emot. Föreställ dig själv i bilden nedan skillnaden att kliva ombord med eller utan peke och tillhörande stege, närmare land kan vi ju knappast komma!
Pappas båtbilder 2007 - 181

 

Kostnad totalt:

10.950:-

Inklusive peke och kassettstege med tre steg.

”Gör-det-själv”-förtjänst:

8.050:-

Offert från Bavaria i Henån sa 19.000:- för det hela monterat och klart.  

Tidsåtgång:

4 h

Ja mer än så tog det inte och då ligger nog hälften av tiden på finliret med träribborna. Bättre timpeng än så är nog svårt att få som privatperson!

Svårighetsgrad:

Lätt!

Detta var varken svårt eller krävde några speciella verktyg. Så detta klarar vem som helst.