Motorrumsbelysning

Service, felsökning och ”meckande” med båtmotorer har alltid varit ett jobb för gymnaster och gummimänniskor. Det är nästan alltid trångt och otillgängligt i kombination med att det vanligtvis får ske till ficklampsbelysning. Nu har ju Bavaria 37:an en ganska bra åtkomst där man kan öppna ordentliga luckor på båda sidor om motorn samt lyfta nedgångstrappan. Detta ger ju även ett lite bättre ljusinsläpp men bra är det i vilket fall som helst inte. Detta ville vi råda bot på. Vi vill ha en ordentlig motorrumsbelysning. Vi valde en liknande halogenbelys som vi satt i pentryt med två ljuskäglor, men tog inte den dyrare i borstat rostfritt utan nöjde oss med en vanlig vitlackerad. Det är en armatur från SG-armaturen på 2x20W som heter Chef Vit Halogenramp. Den 240V-12V transformator som sitter i armaturen kopplades bort och båtens 12V-system anslöts direkt till ljuskällorna.

Montering

1.  Vi började med att bocka till och skruva fast två galvade plåtkonsoler i trälisten där motorrumsluckans gångjärn sitter.

2.  I de två konsolerna skruvade vi sedan fast armaturen. Vi får då två ljuskäglor som lyser rakt ner på motorn från ganska hög höjd. Det får två effekter; den sitter inte i vägen när man arbetar och ljuset hinner spridas ordentligt innan det når ner till motorn. All blank motorrumsisolering hjälper även på ett alldeles utmärkt sätt till att sprida ljuset
DSCF0047

3.  En strömbrytare placerades inne i motorrummet, den utgör även kopplingsdosa för vår trappstegsbelysning som man kan läsa om i ett separat projekt. Matningen till strömbrytaren tar vi från belysningsgruppen i babords aktre hytt och kabeln klammas fast i träskotten samt stripas senare längs befintliga kabelstammar till en kopplingsdosa under toften i akterhytten.

Summering

Vi är klart nöjda med resultatet och vi har aldrig sätt en båt med så effektiv motorrumsbelysning, åtminstone inte i den typen av båtar vi brukar komma i kontakt med. Ett klart lyft och mycket skönt att slippa tråckla in ficklampor och sladdlampor där dom egentligen inte hör hemma. Döm själva!

DSCF0044
 

Kostnad totalt:

300:-

Kostnaden för armaturen, allt annat hade vi sedan tidigare.

”Gör-det-själv”-förtjänst:

500:-

En timmes arbete får man nog räkan med.

Tidsåtgång:

2 h

Kabeldragning är det som tar tid.

Svårighetsgrad:

Lätt

Detta klarar alla av om man bara vet vad man vill ha samt att finish-kravet kanske inte är riktigt lika högt i motorrummet