GPS-plotter

Att vi skulle utrusta båten med en GPS-plotter var klart från början, vilken modell var däremot inte lika klart. Efter att ha haft en mindre motorbåt under en tid och en liten GPS-plotter i den så var vinsterna uppenbara även om ett traditionellt sjökort visserligen funkar alldeles utmärkt, men saknar en hel del praktiskhet och enkelhet. Ur ett överblicksperspektiv är dock papperskorten fortfarande oöverträffade.

Den lilla GPS-plottern vi redan hade var en Garmin GPS-Map 276C som även fungerar som bilnavigator. Vi hade alltså redan sjökort till en Garmin och jag var van vid det märket, och dessutom väldigt nöjd med den, så en sådan låg relativt bra till. Utav en slump upptäckte vi att Hjertmans sålde ut en Garmin 2110 med 10,4’’ display för 14.000:-. Det var ju väldigt bra pris när ursprungspriset låg på 24 000:-, och en i sammanhanget oerhört stor display. Fanns det någon hake, varför sälja ut en modell så pass mycket billigare än ursprungspriset? Jo, Garmin 2110 var en utgången modell, den var inte gammal för den hade kommit ut på marknaden 2006 och utgick alltså redan efter ett år. Anledningen till det är att Garmin istället lanserar sin 3000-serie och 2110 var en slags testversion för hela 3000-serien. Man frågad sig vad skillnaden var mellan 2110 och den nya 3110? Det enda som skiljer är, förutom kanske drygt 10 000:- i pris, att 3110 kan visa en överlagrad radarbild om man installerar radar ombord samt att den kan visa en kamerabild över till exempel motorrummet eller fördäck. Vi tyckt inte någonting av detta var funktioner vi måste ha

Vi hade inte ens fått båten levererad ännu och den Raymarine C70-plotter som levereras som tillval är betydligt mindre i yttermått så den stora frågan var, skulle den få plats i rattpedistalen? På vinst och förlust beslöt vi att ändå chansa och hoppas att vi skulle hitta något sätt att få plats med den i båten. Vi åkte faktiskt ut till Henån och testmätte på en av båtarna som låg i hamnen för att se om hoppet fanns, och det gjorde det även om vi direkt insåg att det skulle bli med absolut minsta marginal.

DSCF0022

Montering

När det väl var dags att montera vår plotter var det en massa mätande, sågande, slipande och provande innan vi till slut fick in plottern med minsta möjliga marginal. Vi fick göra lite slipande i kanterna uppe till vänster och höger på den vita ramen för att få in plottern till ett fluschmontage.
DSCF0042

Samtliga kablage från plottern drogs ner till skottet mellan de två akterkojerna och vi satte en kopplongsplint på skottet ovanför styrstången på styrbordsida. Där finns gott om plats för kablaget samtidigt som det kan vara helt dolt då luckan för styrmekanismen är monterad. Från denna kopplingsplint går sedan alla kablar vidare till sina olika destinationer, NMEA till VHF, NMEA till Autopilot och PC-anslutning samt GPS- antennen.

DSCF0016


GPS-antenn
Placeringen av GPS-antennen var inte helt självklar. Den är ju relativt kännslig för störningar i första hand att den blir skymmd av olika saker så av det skälet borde den placeras så högt och fritt som möjligt. Samtidigt har vi en klar motvilja att placera en massa antänner och olika typer av fästen på pullpit som gör att man kan fastna och stöta emot i hamnat och annat. Ett alternativ hade i så fall varit att placera antennen rakt på däck så långt ut mot relingen som möjligt men att borra en massa hål i däck tar emot inte minst längst ut vid relingslisten. Vi beslutade att testa ett tredje alternativ för att se om det kan ge tillräcklig mottagning och ändå vara en helt dold montering. Vi placerade antennen på en liten vinkelkonsol stax under däck på styrbord sida akter om det aktre skottet längst ut mot relingen. Kabeldragningen blev väldigt enkel och placeringen är relativt ostörd. Annat än om man skulle ställa sig längst ut på scarndäck länsgt akterut vid förtöjningsknapen. Bilden nedan är kanske inte helt lättläst men det man ser är stänkskyddet till ankarspelet i aktern och längst upp under däcket sitter GPS-antennen.
DSCF0022 

Summering

Vi är väldigt nöjda med plottern och dess funktioner och den har fungerat mycket bra under den tid vi använt den. Placeringen av GPS-antennen som i princip var ett experiment från början har blivit ett premanent val då vi inte vid något tillfälle haft problem att ta in GPS-signaler så att vi fått en riktigt bra noggrannhet på vår position.

Däremot fick vi problem ganska omgående med att antireflexbehandlingen på glaset började falla av. I början  var det bara i små områden men sakta men säkert kom det över hela ytan och efter två år var det en väldigt irriterande yta som gjorde det mycket svårt att se vad plottern visade. Det var i första hand inte att ytan blev mer reflekterande som störde utan den flammiga och oroliga ytan. Antireflektbehandlingen föll inte av i flagor direkt utan det bara försvann steg för steg. Inför vårt tredje år med Blue Bird tröttnade jag på detta och skickade in plottern till Garmin för att få den analyserad och förhoppningsvis fixad på något sätt. Garmin har tre års garanti på fabrikationsfel så jag hade en viss förhoppning på att dom skulle ta detta som en garantiservice men man vet ju aldrig då det säkert finns många som försöker få liknande problem fixade efter att ha tvättat med felaktiga medel.

Stor heder till Garmin som utan krångel eller ifrågasättande bytte ut hela plottern och skickade med nya registreringskoder till sjökorten. Mycket professionellt och glädjande. Jag har visserligen hört andra som haft likande problem med sina Garmin-plottrar så det kan möjligen bero på att dom haft ett generellt problem i sina processer.

Nu har vi i alla fall en ny plotter med fullt fungerande och heltäckande antireflexbehandling, och vi är väldigt nöjda med både den och plottern i övrigt.

Kostnad totalt:

14.000:-

Då inkluderas GPS-plottern och nödvändigt kablage förutom 12V-matning.

”Gör-det-själv”-förtjänst:

11.500:-

Att ha en GPS-plotter var vi helt överens om även om modellen inte var bestämd. Men jämfört med Raymarine C70 monterad från fabrik så ligger den på ca 25.500:-, och då är den betydligt mindre!.

Tidsåtgång:

15 h

En väldigt massa slipande och passande gör att tiden lätt springer iväg.

Svårighetsgrad:

Medel!

Detta var inte direkt svårt men det var ordentligt tålamodskrävande..