Extra gasoltub

http://www.aga.se/international/web/lg/se/likelgagase.nsf/501df71ce02901db41256751003db053/97a4e168e1a6856cc1256e4c004032ec/Body/0.251A?OpenElement&FieldElemFormat=gifBavaria är ju som bekant ett tyskt märke och deras förvaringsbox håller lämpliga dimensioner för den typ av gasoltub som finns i Tyskland, Danmark och många andra europeiska länder, dock inte i Sverige. Vi får hålla tillgodo med den lite mindre blå klot-modellen, Flaska 2012, som innehåller 2 kg gas. Det är ju inte allt för mycket, så att köra slut på en flaska under semestern kan man ju lätt göra och då vill man inte gärna bli stående utan möjlighet att laga mat eller koka kaffe. Vi behöver alltså ha med oss en reservflaska. Frågan är bara var den skall förvaras.

Gasol bör förvaras i ett utrymme som är skiljt från boendeutrymmen samt är ventilerat och dränerat i botten, gasolen är ju tyngre än luft. Det finns inte så många utrymmen i en Bavaria 37:a som uppfyller dessa krav. Det är det befintliga ”gasolskåpet” i sittbrunnen samt ankarboxen i fören. Det senare känns inte helt lämpligt dels för att det är mycket fuktigt och ofta översköljs med saltvatten men ännu värre att det rasslar ankarkätting upp och ner lite då och då. Nej, en lösning i befintligt gasolskåp vore praktiskt.

Montering

1.  Efter visst måttande kom vi fram till att det skulle gå att få in ytterligare en 2012-flaska där. Det var även tipset vi fick från Bavariavarvet i Henån, att man kunde lägga en flaska extra där.

2.  Det kändes dock inte helt lockande att bara ”lägga in” ytterligare en flaska och stänga dörren. Vad händer då när man seglar och det går grov sjö? Flaskorna kommer med stor sannolikhet slå emot varandra och tryckregulatorn och gummislangen, som dom troligen sätter på den övre flaskan, kommer att bli utsatt för ryck, slag och drag. Det vill vi inte vara med om. En stabilare plattform behövs även för den övre flaskan.

3.  Nu kommer lite av en Cajsa Warg-lösning, vi hade kvar några bitar trallvirke från ett altanbygge som passade precis (b x t x l = 120 x 30 x 265 mm). Bitarna var relativt tjocka så att dom bildade en lagom distans mellan flaskorna om man lade som ett hyllplan emellan. Två små bitar av en nylonskärbräda (t = 10 mm) sammanfogade träbitarna och ytterkonturen formades så att den passade in i gasolskåpets innandöme och ett hål med Ø110 mm borrades i centrum.

4.  När man lägger hyllplanet på reservflaskan som står i botten så blir det en stabil hylla för den andra flaskan att stå på. Plastbitarna som sammanbinder de två träbitarna fungerar även som distanser till skåpets innervägg och dörren så att hyllplanet precis ligger lätt i spänn då dörren stängs.

5.  Regulatorn och gummislangen får fortfarande plats även om det är lite trångt.
DSCF0049 DSCF0050

Summering

Detta har faktiskt blivit riktigt bra. En extra gasolflaska är nu alltid med ombord och den är placerad på ett tryggt och säkert sätt. Lite bökigare att hantera flaskorna när dom är två som samsas om samma utrymme som en blir det så klart men det utgör absolut inget problem. Den övre flaskan får vridas in på plats för att gummislangen inte skall få onödigt skarpa böjar. Sköter man bara detta, vilket är väldigt enkelt, så har man en trygg och bra förvaring av sin extra gasolflaska. Klart att rekommendera, dessutom är det ju ruggigt enkelt.
 

Kostnad totalt:

0:-

Allt gjordes av spillbitar och lite fantasi, båda betraktas vi som gratis!

”Gör-det-själv”-förtjänst:

?:-

Tja, allt kan ju köpas men vad det skulle kosta att få någonting liknanade tillverkat har jag ingen aning om.

Tidsåtgång:

1 h

Från ax till limpa!

Svårighetsgrad:

Lätt!

Här kan man ju inte ens göra fel!