Bombroms

En Bombroms är inte en nödvändig pryl på en cruisingbåt, och finns aldrig på en raceingbåt, så varför ville vi ha en sådan?

Det enkla skälet är att gippar med en båt i 37-fotsklassen ger en hel del krafter. Är dessutom bommen skotad på rufftaket blir påfrestningarna ännu större om man inte ser till att skota in storen ordentligt innan gippen kommer. Det i sin tur är inte så snabbt och smidigt gjort som man skulle önska med den tyska skotningen vi har. Och att sätta preventergaj, som man kanske skulle kunna tänka sig som alternativ är nog lite bökigare än vad man vill jobba med och blir helt enkelt inte gjort. En enkel men ändå fungerande lösning vill vi alltså ha och då vill vi prova en bombroms som vi hört mycket positivt om!

Valet föll på en

Montering

1.  Det finns lite olika lösningar på hur man kan jobba med och reglera spänningen i denna bombroms. Den grundläggande funktionen är exakt samma som en bersklättrare använder när man firar sig ner för en brant, där man låter en tamp glida genom en metallring och skapa lagom friktion för at få en kontrollerad nedfart. På samma sätt låter man en speciell friktionslina löpa igenom bombromsen i olika många steg för att anpassa bromskraften till olika vindstyrkor och segelareor.

2.  Ytterligare en funktion i Bombromsen är hur mycket ”slack” som finns innan bromsningen börjar. Det är alltså ett slags glapp innan bromseffekten börjar och beroende på hur mycket fart bommen hinner få upp innan bromsningen börjar så får det olika bromseffekt. Man behöver alltså kunna reglera detta slack för att få rätt effekt. Det kan man göra antingen genom att reglera friktionslinan eller genom att reglera bombromsens infästningspunkt. Initialt har vi valt att testa den andra varianten med en fast fixerad friktionslina och en reglerad infästningspunkt på bombromsen.

3.  Vi låter alltså en reglertamp gå från fallavlastarna under spayhooden fram till mastfoten och i princip följa rodkicken upp till ett brytblock på undersidan av bommen. Där sitter en karbinhake som bombromsen sedan fästs i. Den är då också enkel att demontera så att den inte behöver sitta uppe när man lämnar båten, den är ju aningen dyr och då också lite stöldbegärlig.

Summering

En funktion man kanske inte använder så ofta men då det går lite sjö och man har undanvind men vinden ganska platt akterifrån är det mycket skönt, och gipparna blir betydligt lugnare. Är det värt pengarna? Nja, kanske inte.

Kostnad totalt:

?.???:-

Bombroms med friktionslina samt två extra brytblock.

”Gör-det-själv”-förtjänst:

?

Ingen aning, men varför lämna in detta jobb till ett varv??.  

Tidsåtgång:

4 h

Montering tar inte så lång tid, däremot intrimning och justering!

Svårighetsgrad:

Lätt!

Ja, väldigt enkelt!