Autopilot

En autopilot är kanske inte ett måste men ger en stor avlastning om man är få ombord som är engagerad i seglingen. Även om man inte använder den under själva seglingen så ger det utan tvekan en hjälpande hand vid segelsättningar och nedtagningar. Dessutom kan man kanske koppla av en stund från styrningen medan man letar bäringar eller nya kurser och samtidigt låta båten gå säkert på en kurs. Man kan leta argument i långa listor om man vill det men vi har mycket god erfarenhet av tidigare autopiloter och ser den som en mycket välkommen funktion ombord på Blue Bird.

Efter lite funderande över olika lösningar så föll ganska snart valet på en Raymarine SmartPilot X-10 Corepack med ST70 kontrollpanel. Som motor valde vi Lewmars Bavaria drivenhet som båten dessutom är förberedd för och drivenheten är då också helt dolt monterad vilket vi tycker är tilltalande, till skillnad från de som driver rakt på en extra krans på ratten. Vi kompletterade systemet med en SmartController Wireless Autopilot fjärrkontroll som dessutom fungerar som en extra display till övriga Raymarine-instrument för fart, vind och djup.

Den valda lösningen var mycket ny när vi valde att satsa på detta och det fanns inte ens att få tag på i Sverige så alla delarna, förutom drivenheten från Lewmar beställdes direkt från USA.

Montering

Autopilotsystemet består egentligen av ett antal olika enheter som skall installeras och som sedan skall kopplas samman till komplett och fungerande system:


Läs mer:

SmartPilot X-10 Corepack

Lewmar Integra Drivenhet

ST70 kontrollpanel

Fluxgatekompass

Fjärrkontrollens laddplats

Fjärrkontrollens basstation

Anslutning av ST60+ Tridata & Wind

Anslutning till GPS-plotter

Sleep Switch