Ankarspel i aktern

Att ha ett ankarspel i aktern på båten såg vi som ett självklart val och en av de första valen av komforthöjande projekt som vi ville satsa på. Vi valde att köpa detta från Bavariavarvet i Henån utav två skäl, det första var vi osäkra på hur monteringen skulle utföras på bästa sätt samt att vi ändå hade tagit på oss tillräckligt med jobb redan som det var. Vi ville inte bli liggande kvar på land hela sommaren och köpte oss till viss del lite tid på detta sätt. Detta valet visade sig få en helt annan och mycket positiv effekt som vi inte hade räknat med, mer om detta kan läsas om i avsnittet om Bottenmålning!

Montering

Ankarspelet monteras på insidan av akterspegeln på båtens styrbordssida. En glasfiberarmerad polyesterskiva plastas fast med någon slags skum eller pastaliknande polyesterblandning som jag faktiskt inte vet hur den såg ut innan den härdade. Nu ser det väldigt porröst ut men är stenhårt och fungerar som distans och formpassning mellan glasfiberplattan och akterspegeln.

DSCF0039

Ankarspelet monteras med motorn pekande nedåt på grund av platsbrist vilket får till följd att när ankarlinan spelas in så löper den väldigt nära själva elmotorn. Den saltvattenblöta tampen gnider då och då mot motorn och redan efter två månader kommer det rost på motorns skyddskåpa som täcker elanslutningarna, som alltså är den lägsta punkten på ankarspelet. Detta tycker vi var märkligt och vid frågor till Båtsystem som säljer ankarspelet så säger dom att det blir så och att en del kunder målar motorn med till exempel Hammarlack, för att skydda mot rostangrepp! Det tycker inte vi är acceptabelt!

Med en liten del av en tunn och flexibel skärbräda skärmas den blöta ankarlinan av från elmotorn efter att rosten avlägsnats och motorn smorts in med fett. Ett enkelt sätt att komma tillrätta med problemet som jag tycker att man borde ha fixat i originalleveransen. Nu återstår att se om denna lilla fix håller i längden.
DSCF0022

Tampen faller ner i en stor plastbalja som killarna på Bavaria i Henån har hittat någonstans, den är stor nog att rymma alla 50 metrarna men tar upp utrymmet helt och hållet. Baljan är förankrad med tre rostfria plåtskruv ner i den tvärskepps löpande förstärkningsbalken som är inplastad i skrovet. Jag har ingen aning om var baljan kan införskaffas men den har måtten: 600x300x300 mm (LxBxD).
DSCF0023

Efter första säsongen upptäckte vi att den blöta ankarlinan faktiskt skvätter en hel del när den spolas i av ankarspelt, vilket först fick ovan nämnda motorskydd som följd, och att det i vissa fall faktiskt skvätter så mycket på skottet in mot fotändan av styrbords akterkoj att det blir både blött och lerigt. Det var till och med så illa att vatten trängde in genom luckan och gav en lite fuktrand på dynan och bäddmadrassen i kojen på andra sidan skottet. Så vill vi ju givetvis inte ha det så en gammal vaxduk fick byta arbetsuppgift från köksbord till ankarbox. Efter lite klippande och mätande så monterades ett stycke vaxduk med några tryckknappar för att skydda skottet och styra allt vatten och lera ner i ankarboxen. Det är lite svårt att ta bra bilder där bak nu för det är i princip fullt med prylar över allt.

DSC00389 DSC00396

Utvändigt har Bavaria i Henån just börjat installera en ny typ av ankarhållare som har ett extra stödben vilket avsevärt minskar hävarmen och därmed också brytkrafterna då ankaret spelas upp. Klacken som stödbenet vilar i när ankarhållaren är nerfälld är dock ganska ”taffligt” utförd. Jag har däremot inte hittat någon annan lösning som skulle bli snyggare men fortfarande lika liten. Vi får leva med detta tills jag kommer på någonting nytt.

Manöverknapparna, en På/Av samt en Upp/Ner placeras alldeles till vänster om kompassen på rattpedistalen. Där sitter dom på en yta som annars inte används till någonting annat och dessutom väldigt lättåtkomligt.

DSCF0001 DSCF0010

DSCF0015 DSCF0019

Summering

Sammanfattningsvis kan man säga att själva monteringen och placeringen har fungerat riktigt bra. Ankarhållaren fäller vi upp när vi seglar men det är av säkerhetsskäl så att man inte oavsiktligt skall råka fälla ankaret samt givetvis av estetiska skäl. Av utrymmesskäl skulle det utan problem kunna hänga i nedfällt läge utan att vara i vägen på något sätt. I nedfällt läge kommer ankaret precis utanför gummilisten på akterspegeln och man kan i god tid före angörandet av hamnen förbereda ankaret så att det bara är att trycka kort på Nerknappen och fälla ankaret när man vill. Detta fungerar mycket smidigt och enkelt. Dessutom sker det näst intill ljudlöst vilket inte är någon nackdel!

På minussidan kan man lägga till att vi har haft väldigt svårt att få rätt friktion mellan ankarlinan och drivhjulet i ankarspelet vilket fått till följd att vi har en på några ställen lite luggsliten ankarlina. Servicetekniker från Båtsystem har varit nere i båten och justerat spännhjulet men det har bara fungerat under en kort period och sedan är sliret tillbaka. Tråkigt och lite olustigt för när det är som sämst orkar spelet inte ens få upp ett fritt hängande ankare och hederlig handkraft får rycka in. I sådana situationer får man snabbt omfördela arbetsuppgifterna på besättningen och viss stress infinner sig omedelbart. Så här kan vi givetvis inte ha det men jag fintrimmar nu spännhjulet själv och kan jag inte hitta ett fungerande läge får det bli ett reklamationsärende.  Vi bad faktiskt varvet i Henån att justera spännhjulet redan dagarna efter första sjösättningen i maj 2007.

Dessutom hade vi lite problem med att den 110A automatsäkring som ankarspelet är avsäkrat med löste ut så fort man skulle spela upp ankaret. Detta löste Båtsystem snabbt genom att byta ut säkringen och sa att dom hade haft problem med några av de säkringar dom fått levererade. Efter bytet har detta problem inte uppstått någon mer gång.

 

Kostnad totalt:

28.000:-

Inklusive ankarspel, ankarhållare och ankarlina samt montering. Ankaret köpte vi själva till ett bättre pris än vad Bavaria kunde erbjuda.

”Gör-det-själv”-förtjänst:

X0.000:-

Vi hade fått ett pris på ankarspel, ankarhållare och ankarlina via egna kontakter på några tusenlappar lägre. Resterande tusenlappar skall täcka arbetskostnader och det tyckte vi var överkomligt

Tidsåtgång:

~ 25 h

Detta är en väldigt grov tidsuppskattning men den tror jag kan stämma nu när jag vet hur det hela skall sitta. Till detta borde man alltså lägga ett antal timmar av planerande och funderande.

Svårighetsgrad:

Medel!

Detta är egentligen inte ett så svårt arbete men lite planering och framför allt efterforskning i hur andra har gjort är nog bra att göra innan man sätter igång. En viss rutin på ”Gör-det-själv”-projekt bör man dock ha.