2010-08-08 – Dag 16 – Hem igen!

Besättning:

1:18 h

Total Motortid:

168,7 h

Väderprognoserna för den kommande veckan säger mest regn så vi har beslutat att ta oss hem igen och lägga de sista dagarna på semestern hemma. Skulle nu SMHI missa grovt igen så kan vi ju alltid gå ut några dagar igen, men det ser alltså inte ut som om det blir någonting av det. Dagens prognos säger vind från nord och på eftermiddagen vridande till NV samt ökande till 8-13 i samband med att ett regnoväder drar in. Det vill vi helst missa så vi kastar loss från Skagens hamn redan kl 06:03. Vi hinner inte mer än 50 meter ut innan jag upptäcker att vi inte har något kylvatten från motorn, inte bra! Det blir att lägga till igen vid första bästa brygg för att försöka lösa problemet. Jag rensade kylvattenfiltret igår kväll så det hänger säkert ihop med den operationen. När jag blåser i kylvattenslangen bubblar det under båten så det är i alla fall inte stopp i insuget vilket ju hade varit ett värre problem. Det finns inte en tillstymmelse till vatten i filterbehållaren så troligen är den inte helt tät så att pumpen kan bygga upp ett undertryck och suga upp vatten. Efter att ha fyllt på med ca en liter färskvatten och dragit åt locket ordentligt provstartar vi igen och nu suger den vatten som den skall. Skönt att det var så enkelt fixat och att det inte verkar som om impellern har tagit skada av vattenbristen. 9 minuter varade servicestoppet så vi var återigen på väg när klockan var 06:17.

Vi var inte alls ensamma om att dra iväg tidigt denna morgon och vi hade sällskap av minst fyra andra båtar som gick åt olika håll men alla mot den svenska kusten. Vi var dock ensamma om att verka sikta direkt på Stora Oset. Ganska snart efter att man lämnat hamnen skall man passera den i våra farvatten mest trafikerade leden ”Route T” som är leden in mot Östersjön för alla fartyg som rundar Skagen. Det känns lite som om man kommit ut på motorvägen i en trampbil för man kan inget annat än hoppas att styrmännen på dessa stundtals gigantiska båtar verkligen har sett oss. Att hålla sig ur vägen är svårt då man inte kan uppskatta deras fart eller kurs, här hade en AIS varit till stor hjälp. Strax framför oss passerar en riktigt stor fraktskuta som nog är på väg till någon östersjöhamn för att hämta last då hon går ganska högt i vattnet.

Efter att vi passerat ”Route T” så blir vi helt ensamma ute på havet och vi styr rakt in mot svenska kusten och siktar på att gå in söder om Rörö. Vinden pendlar lite upp och ner i styrka men vi kan allt som oftast logga mellan 5 och 6 knop i alla fall så idag blir det i alla fall segling över Kattegat. Så länge vinden håller sig på halvvind i förhållande till vår kurs så räcker vinden till för oss men under en stund vrider den till NV och vi får en platt slör istället, det är inte lika roligt då farten snabbt sjunker till under 4 knop. Detta blir dock bara kortvarigt så vi kan segla in vid Stora Oset klockan 11:50. Vi har alltså seglat tvärs över Kattegat på 5½ timma vilket känns OK då det inte blåste speciellt mycket.

När vi kom innanför Rörö och Knippla så avtog vinden och vi startade motorn istället. På så sätt fick vi tid att göra i ordning båten och börja packa innan regnet skulle komma. Det Visade sig vara ett bra beslut för när vi lagt till på vår plats så tog det inte mer än 10 minuter innan regnet så sakteliga började droppa på oss. Under tiden fick vi återigen hjälp av vår granne Annika, denna gång hämtade hon Susanne så att vi kunde hämta ner vår egen bil till Björlanda. Segelsemestern 2010 avslutades alltså med att vi fick bära alla våra väskor till bilen i ett stilla sommarregn. Hur sorgligt det än känns att lämna båten efter semestern så känns det ändå alltid riktigt skönt att komma hem till en egen stor och varm dusch, för att inte tala om den egna sängen!