2009-07-25 – Dag 8 – Ekenäs

Motortid:

Total Motortid:

59,4 h

Idag beslutade vi oss för att ligga kvar i Ekenäs för att utforska Syd-koster med cykel. Vi låg inte så bra i natt och vi blev påkörda av båtarna i ledet bakom oss och som inte förtöjt lika stabilt som båtarna i vår rad. Jag vaknade av ett litet brak vid 5-tiden då vinden hade vridit en aning men kunde inte se några skador eller tendenser till att båten skulle komma tillbaka. Möjligen var det en förbipasserande färja eller fiskebåt som orsakat denna ”störning”. Först senare på dagen såg jag märket i akterspegeln som krocken orsakat, mycket irriterande men inte mycket att göra någonting åt. Man kan lätt konstatera att havet är fullt av båtar och båtägare men tyvärr inte lika många som utrustats med gott sjömanskap. Vi borde så klart vetat bättre än att lägga oss där i första läget men det är helt proppfullt överallt.

Vi flyttades oss ut på utsidan av den norra piren för att få ligga lite mer ostört. Vi blir visserligen mer utsatta för nordan men det är SV till V i prognoserna så det blir bättre på utsidan. Efter lite frukost bestämmer vi oss för att hyra cykel. På förmiddagen besökte vi först Bredvik och kostersundets hamnar för att se hur det såg ut där och ta en liten glass innan vi styrde mot båten igen. På vägen hem stannade vi på ICA mitt på ön på Torget, och handlade lite. Jag tog mig direkt ner till båten då ett stort åskmoln kom inseglande från Norge och med den en tilltagande nordan, vilket vi inte ville ha. Vi hade bra grepp i draggen så det var inget problem och västanvinden kom tillbaka efter en timme och det med åskmolnet tillhörande regnet.

Vy över Ursholmen tagen från piren i Brevik på Syd-Koster

Den som inte förstår att detta är en vind- och väderutsatt plats har inte lärt sig att tolka ens de enklaste tecknen i naturen. Bilden är tagen i mycket lätta vindar i Brevik på Syd-Koster.

Vi fick besök av familjen Jonasson, som också hade hyrt cykel, men då i Kyrkosund dit dom hade gått igår. Vi fikade och hade trevligt ihop i regnskydd i båten medan regnet varade. När det återigen höll upp cyklade vi tillsammans till Kosters Trädgårdar för att äta en lätt lunch. Det var ett väldigt trevligt ställe med fokus på närodlat och ekologiskt och vi fick några riktigt goda frallor med en slags paprika och mandelröra. En mycket positiv smakupplevelse som med råge överträffade den förvänta första synintrycket gav. Tyvärr uppskattade inte barnen denna nymodighet och ville nog helst haft brie och salami, men dom var slut och personalen kunde inte tänka sig att göra fler?!? Barnen rodde i damman vid serveringen och Erik och Eskil hade som vanligt svårt att hålla sig till normala ordningsregler. Dom två har en besynnerlig förmåga att trissa varandra.

Efter en långfika och rundvandring i Kosters Trädgårdar var det dags att cykla mot båten igen. Vi följde Tomas, Elisabeth, Linnéa och Eskil tillbaka till deras båt som låg i Kyrkosund, den enda av sydkosters hamnar vi ännu inte besökt med velociped. Det var en betydligt mycket mysigare hamn än Ekenäs och det är dit vi skall gå vid nästa besök på Koster. Efter ett kortbesök i familjen Jonassons båt hojade vi tillbaka till Blue Bird för en tidig kväll.