En VHF har varit ett önskemål länge men det har utav någon anledning inte blivit någon i tidigare båtar. Framför allt ger VHF:n en alldeles utmärkt uppdatering av lokala väderprognoser vid ett antal tillfällen under dygnet samt att VHF givetvis ur ett rent säkerhetsmässigt perspektiv är en trygghet att ha ombord. Nu gjorde vi slag i saken och köpte en M-Tech MT-500 som har all den funktionalitet vi behöver, till exempel med ”dual watch” på alla kanaler man önskar. Pappa och Jag gick dessutom båda två kursen för VHF-certifikat under vintern så nu är vi behöriga till att både äga och att sända med vår nya VHF.
Montering
1. Antennen placerar vi i masttoppen och vi kommer fram till att den vitlackade konsolen som levererades med antennen skulle passa oss bra. Vi borrar fyra hål och popp-nitar fast konsolen på masttoppens babordsida. Att den hamnar på babordsidan beror endast på att där fanns redan ett hål där kablage till masttoppen går ut.
2. En skarv på antennkabeln läggs under däck vid mastfoten strax efter att antennkabeln trätts ner genom kabelgenomföringen i däcket.
3. Vi låter antennkabeln följa övrigt mastkablage till navigationsplatsen där den ansluts direkt till VHF:n
4. Själva
VHF-enheten monterar vi i övre delen på sneda panelen till höger vid
navigationsbordet. MT-500 är förberedd för Flush-montering och den spänns fast
från insidan med de medföljande spännena. Det är lite trångt men det går efter
lite lirkande. Mikrofonen med sifferknappsatsen placeras med sin hållare strax
upp till vänster på det lilla skottet.
5. för att kunna skicka Distress Alert med DSC, Digital Selective Calling, krävs att VHF-enheten har kunskap om fartygets position. Den kan matas in för hand men ännu lättare är det ju om den alltid kan vara uppdaterad genom en koppling till vår GPS-plotter. I ”PC-änden” tog jag helt enkelt en gammal seriekabel jag hade i mina datorlådor hemma och klippte av ena kontakten och ”ringde” mig fram till vilken ledare som var vilken. I min kabel var följande pin-konfiguration men jag har ingen aning om detta är standard eller bara gällande för mitt exemplar:
VHF |
Signalkabel 1 |
GPS-plotter | ||
Färg: |
Funktion |
Färg: |
Färg: |
Funktion: |
Brun |
NMEA Rx (+) |
Brun |
Blå |
Port 1 Data Ut |
Röd |
NMEA Rx (-) |
Vit-Brun |
Svart |
Jord (Power/Data) |
Orange |
NMEA Tx (+) |
Orange |
Brun |
Port 1 data In |
Shield |
Jord/Tx (-) |
Borde kanske kopplas!! |
???? |
Borde kanske kopplas!! |
Grön |
Clock |
|
|
|
Blå |
Reset |
|
|
|
Grå |
PDI |
|
|
|
Lila |
PDO |
|
|
|
6. Ovanstående inkoppling är emot NMEA-port 1 på GPS-plottern och den måste stå i läget ”NMEA in / NMEA ut” då den kommunicerar med VHF:n. Denna NMEA-port används även till kommunikation med PC. Detta är givetvis inte optimalt men i väntan på vad Autopiloten kommer att kräva för kommunikation med GPS-plottern vill jag inte använda dess andra NMEA-port. Detta kommer alltså att få byggas om på ett eller annat sätt till nästa säsong.
7. Med ovanstående koppling får VHF:n inte bara tillgång till aktuell position i Longitud och Latitud utan även aktuell fart och kurs över grund. Dessa värden visas även i VHF:ns display.
Summering
Vi har ännu så länge inte så många seglande vänner som har
VHF så mängden av allmänt prat är i stort sätt obefintlig så här långt. Däremot
har vi stor nytta av att följa väderrapporterna från Stockholm Radio som är
betydligt mycket mer detaljerade än vad Sveriges Radio P1 presterar i sina land
och sjöväderrapporter. När vädret är lite sämre och man ligger och trycker i
någon hamn är det dessutom lite intressant att följa den trafik som förs då
andra båtar ber om hjälp och hur detta tas omhand.
Kostnad totalt: |
1.500:- |
Kostnaden omfattar endast VHF och antenn med 20m kabel. Resterande antennkabel hade vi redan så den kostnaden är inte medräknad. |
”Gör-det-själv”-förtjänst: |
1.500:- |
Även detta är givetvis en grov uppskattning men tiden som går åt gör att det troligen landar någonstans här. |
Tidsåtgång: |
3 h |
Lite planerande, kabeldragning och monteringsarbete. |
Svårighetsgrad: |
Lätt! |
Inte speciellt komplicerat men det krävs lite planerande och det mest komplicerade verktyget var en Poppnit-tång. |