Sista delen i systemet som måste fixas är en luftare till tanken. Utan luftare blir det både övertryck och undertryck beroende på vad man gör så utan en sådan fungerar det inte.
1. Luftaren är nästan ännu viktigare att få med ett konstant fall ner mot tanken dels för att slangen är mycket mindre och att den därmed lättare sätts igen men framför allt att den inte är lika lätt att tömma som övriga slanganslutningar.
2. Vi
vill gärna att luftaren för denna extra septitank skall placeras bredvid
befintlig tanks luftare på styrbords sida strax under relingen. Då mynnar den
inne i båten bakom spegeldörren och ovanför den ordinarie septitanken. Den
tillhörande skrovgenomförningen borras i och monteras strax framför befintlig
genomförning. I bilden nedan är luftarslangen inte monterad på genomförningen
men är fastklammad på skottet in till salongen för att alltid behålla en
”svanhalskrök”.
3. Problemet är att om man då följer tilloppsslangen hela vägen så får man en stor svacka där det kommer att ställa sig vatten och som på sikt kommer att slamma igen luftaren. Vi måste alltså hitta en annan väg som ger fall hela vägen.
4.
Lösningen blir att låta luftaren gå ner för om istället för akter om den
ordinarie septitanken. Det svåra med detta är att det inte finns något hål att
dra slangen igenom och det är mycket trångt inne i skåpet.
Bilden nedan är
tagen rakt uppifrån och ner framför tanken, som är till höger i bilden. Upp i
bilden är skrovsidan medan glasfiberytan till vänster är utsidan på skåpet i
badrummet. Hålet borrade jag uppifrån och ner med en 25 mm hålfräs. Att borra
uppifrån kan tänkas besvärligt då det var mycket trångt att få in en hand och
arm där och dessutom få med en hel borrmaskin med hålfräs. Anledningen till att
jag ändå försökte detta var att jag då kände mig mycket mer säker på att inte
skada septitanken på något vis, vilket kändes som en fullt reell risk om jag
skulle borrat underifrån.
5.
Underifrån där luftarslangen nu kommer ut finns det till skillnad från på
ovansidan gott om plats. Hålet kommer rakt igenom den inplastade träkloss som
sitter där för att förankra den originalmonterade septitanken i.
6. Nästa
steg är att låta luftarslangen gå vidare igenom skottet in till förpiken via
samma genomföring där vi tidigare har dragit tömningsslangen och den mynnar då
alltså strax under kojbotten i förpiken.
7. Väl
inne i förpiken klammas luftarslangen fast parallellt med tömningsslangen och
ansluts till slut till tankens ovansida