Den del av systemet som verkligen styr båten när autopiloten är aktiverad är drivenheten. Det finns två vanliga varianter en med linjärrörelse och en med roterande rörelse. Vår variant är med roterande rörelse och valet var enkelt då båten redan från fabrik är förberedd för just denna typ av drivenhet.
1.
Drivenheten placeras inuti styrpedistalen och på de fyra bultar som finns
färdiga i styrväxeln och skyddade av var sin lite plasthatt. Man kommer enkelt
åt utrymmet genom att först demontera instrumentpanelen i nedre delen av
styrpedistalen. Kedjan som går uppåt i bilden går upp till rattaxeln
2. Då vi
höll på med detta arbete så gick det ett rykte om att styrväxeln skulle vara
känslig och att det hade hänt att den spruckit då någon skulle ha backat fort
med sin båt och tappat ratten. Rodret skulle då med väldigt hög kraft ha gått
till sitt ändläge och i stoppet också spräckt hela styrväxeln, som är i gjuten
aluminium. Om det stämmer eller inte vet jag inte men Lewmar tillhandahöll
kostnadsfritt, via Bavaria, förstärkningsplåtar som kunde monteras för de som
vill. Då vi visste om detta och även planerade att arbeta med styrväxeln så bad
vi helt enkelt om att få en plåt, vilket vi också fick utan problem. Den ligger
på plats i bilden nedan och allt är klart för att mintera själva
drivenheten.
3. Nu var
det bara att placera in drivenheten och montera tillbaka originalkedjan som satt
där innan. Dessutom monterades den extra kedja som drivenheten använder för att
manövrera rattaxeln. I bilden nedan är endast några av bultarna återmonterade
samt att kablaget ligger löst till vänster om motorn. Kabeldragningen låter vi
senare löpa parallellt med befintligt kablage i bilden som mynnar i rufftaket i
styrbord akterhytt.
Elektriskt så är motorn en ganska enkel lösning med en
strömmatning som polvänds så motorn skall gå åt ena eller andra hållet samt en
koppling som frikopplar kugghjulet från motoraxeln. Kugghjulet kommer från och
med nu alltså alltid att rotera med då rattaxeln roterar.
4. Nu gäller det att noggrant justera in drivenheten så att kugghjulet hamnar så rakt under rattaxelns motsvarande kugghjul som möjligt. Därefter dras samtliga bultar ordentligt.
5. Nästa steg är att justera de två kedjorna som båda skall vara ha ett visst glapp och inte vara allt för spända. Det gäller att kontrollera så att vantskruven som kedjorna spänns med inte når något av kugghjulen vid fulla rattutslag. Efterjustering av de båda kedjorna kan och bör givetvis göras när systemet tagits i drift och det kan göras vi den lilla lucka som sitter på sidan av styrpedistalen.
6. När detta är klar kan instrumentpanelen återmonteras.