Historierna och kanske framför allt varningarna för ”Dieselmonster” är ganska många nuför tiden. Två egentliga orsaker till dessa monsters uppkomst sägs vara sjömackarnas dåliga utnyttjande under vinterhalvåret samt så kallade miljötillsatser i dieseln. Tomma tankar med konsdensbildning till följd gör att diesel i sjömackar kan innehålla mer vatten än önskvärt vilket gör att risken för tillväxten av ”dieselmonster” ökar. Tillsatser i modern diesel för att göra den mer miljövänlig, så kallat biobränsle, gör ytterligare att dessa bakterier får riktigt bra förutsättningar för att växa.
Dieselmonster kan växa till stora slemmiga klumpar och består helt enkelt av bakterier som trivs alldeles utmärkt i mörka dieseltankar med hög fukthalt. Detta är ett problem som ökat med tiden och ett inte helt ovanligt problem för fritidsbåtar. Ett motorstopp kan i bästa fall vara riktigt jobbigt och irriterande men om det kommer vid helt fel tillfälle till och med rent livsfarligt.
Enklaste sättet att undvika detta är att försöka tanka diesel som inte har så hög fukthalt samt att se till att ha tanken full under vintern. Det finns ju flera saker som talar emot detta så det får givetvis bli en avvägning och det allra enklaste är ju att hela tiden kunna inspektera och om elendet är framme även kunna göra rent i tanken!
Bavarias dieseltankar har ju inga inspektionsluckor så en sådan har vi valt att eftermontera. Valet föll på en lucka från Kronobryggan AB, och såldes av Hjertmans i Göteborg. Den hette kort och gott Rostfri manlucka, mer info finns att få på www.kf-maritim.se som även tillhandahåller en komplett monteringsbeskrivning.
Montering
1. Det
viktigaste momentet är utan tvekan valet av plats för inspektionsluckan, det
gäller att borra på ett ställe där det inte finns förstärkningar eller annat
inuti tanken som gör en slutlig montering omöjlig. Tanken i en Bavaria 37 Cr
från 2007 sitter i styrbords akterkoj och är ganska så lätt accessad om man tar
bort dynorna. Då det inte bara skall gå att titta ner utan kanske även få ner en
arm för att göra rent ordentligt så är det bra att inspektionsluckan placeras så
att det inte finns något ovanför som sitter i vägen. Dessutom är det ju väldigt
bra om luckan hamnar i närheten av tankens djupaste del.
2. Först borrar jag ett
centrumhål och de 8 bultförbandshålen enligt den mall som följde med
inspektionsluckan. Därefter var det dags att ta fram hålsågen och med hjälp av
centrumhålet ta upp inspektionshålet med Ø 100 mm. Sista biten igenom
tanken sågades inte med hålsågen utan den skar jag med en vass kniv för att
undvika allt för mycket borrspån i tanken.
3. Med tanke på att vi skulle
göra denna installation så har vi inte fyllt tanken på ett tag och i princip
kört den så tom vi vågat (tankmätaren är ju inte helt exakt eller så speciellt
fingraderad), därmed var tanken relativt tom. När man äntligen kan titta ner och
inspektera, kan vi till stor glädje konstatera att det inte finns det minsta
spår av några dieselmonster, eller föroreningar av annat slag heller för den
delen. En del borrspån har det ramlat ner men det tar vi enkelt bort då vi tömt
de sista ca 10 litrarna som fanns kvar i tanken. Vår dieseltank var nu helt tom
och fullständigt ren och fin!
Som en parentes kan vi konstatera att tankens
tjocklek är ungefär 7 mm.
4. När tanken var ordentligt
rengjord var det bara att montera luckan med de dieselbeständiga
gummipackningarna på var sin sida om tankväggen och växelvis dra bultarna för
att få ett helt tätt förband.
5. Det sista men inte helt ovesäntliga är att åter fylla på med diesel och provköra motorn för att säkerställa så att vi inte fått luft i bränsleslangarna till motorn. Vi startar motorn och låter den gå åtminstone 10 minuter för att vara på säkra sidan, och även låte den gå på lite högre var unde några perioder så att vi får bra flöde på bränslet. Vi klarade oss och slapp lufta systemet, vilket kan vara lite söligt.
Summering
Kostnad totalt: |
?:- |
Inklusive hålsåg från Hornbach |
”Gör-det-själv”-förtjänst: |
? |
Ingen aning, men varför lämna in detta jobb till ett varv??. |
Tidsåtgång: |
2 h |
Mäta, borra lite och montera! |
Svårighetsgrad: |
Lätt |
|