Högtalare i Sittbrunnen

Vi har nu en bra båtstereo i vår FM-radio och CD-spelare, vi har fått ett bra ljud genom våra högtalare i salongen så nu vill vi även förgylla vår sittbrunn med samma ljudkomfort. Vi har läst lite på Bavariaklubbens hemsida om för och nackdelar med olika placeringar. I huvudsak har det handlat om hur mycket man stör den magnetiska kompassen och uppfattningarna är i princip lika många som inläggen i ämnet. Vår uppfattning är att givetvis skall man inte sätta magnetiska föremål onödigt nära en kompass men att man inte kan gå till överdrift. Exempelvis så monteras en relativt kraftig elmotor till autopiloten i botten av styrpedistalen. Det är mellan 60 och 80 cm från kompassen, håller man sig på det avståndet så borde störningen inte vara något överhängande problem.

För oss har detta inte varit huvudskälet till placeringen. Vi vill framför allt att högtalarna skall sitta så skyddade som möjligt. Dom tål förvisso vatten men vi vill inte sätta dom så att man kan ta spjärn med fötterna mot dom när man seglar och då faller montering i styrpedistalen bort som alternativ. Vi har valt att placera våra högtalare i bakkant av stuvfacken, då får dom fortfarande ”trampskydd” av sittbrunnsbordet, kommer på hyfsat behörigt avstånd från kompassen och får en central och relativt osynlig placering i sittbrunnen. Man skulle givetvis vilja placera högtalarna i framkant av stuvfacken för att komma längre ifrån kompassen man där är anläggningsytan inte plan och det blir svårare att få en tät och snygg montering. Nackdelen blir att man skäl lite utrymme i stuvfacken och att en ordentligt, helst vattentätt låda måste byggas inne i stuvfacken för att skydda högtalarna baksida. Det är utmaningen i detta projekt. 

Detta är än så länge vårt lilla krångelprojekt. Vi har valt och köpt ett par 6,5-tums marinhögtalare, på max 100W. Håltagning med Ø151 mm i ett hårt glasfiber/polyester-laminat är inte det enklaste, samtidigt som skyddslådorna måste byggas ganska omgående efter att hålen är upptagna.

Montering

1.  Första delprojektet, innan vi börjar göra hål i båten är att ta fram skyddslådorna.  Flera olika idéer kommer upp men till slut fastnar vi för att plasta upp lådorna med glasfibermattor och polyester och sedan måla dessa med topcoat. Det är lite kladdigt men ger ett resultat som är tåligt både mot väta och slag.

2.  Två små spänner från Hornbach för 8 kr styck får efter viss tillklippning fungera som formar. Där jag lägger 2 lager glasfibermatta och som efter lite trimning och slipning är redo för topcoat.
DSC00026

3.  Så var det dags att sätta sågen i båten igen. Det blir bara jobbigare och jobbigare för varje gång. Man vill inte göra fel i detta läge då det är mycket jobb att laga ett fel på synliga ytor. För just detta jobb hade vi köpt en hålsåg med Ø152 mm och som var skarp och stabil så att hålet fick fina och jämna kanter.
DSC00332 DSC00338

4.  Sedan monterades högtalaren med genomgående bultar och tätades ordentligt med Sikaflex runt om kanterna. Dom genomgående bultarna är ordentligt för långa och det har ett syfte i att dom fungerar som styrning åt skyddslådorna som skall monteras på insidan. Om bulten sticker u så kan inte lådorna komma för nära högtalarkonens baksida.
DSC00336

5.  På insidan i stuvfacket borras högtalarkabeln igenom från utrymmet innanför akterspegeln och dras i en flexslang för att ligga skyddad.
DSC00346

6.  Slutligen monteras skyddslådorna på plats och tätas ordentligt med Sikaflex så att det blir helt tätt. Denna montering gör vi endast med en ca 2 cm bred limfog av Sikaflex. Förhoppningsvis kommer detta att sitta tillräckligt hårt under många år och samtidigt vara helt vattentätt. Ett litet lufthål har jag dock borrat i underkan dels för att inte högtalaren skall jobba i ett helt slutet utrymme bakom konen men även för att eventuell kondens eller vattenläckage skall kunna ta sig ut utan att fylla utrymmet bakom högtalaren.

Summering
 Styrningen av vart man vill ha sitt högtalarljud gör man via radions fader-funktion, precis som på en bil. På samma sätt som för den extra högtalaren till VHF-radion så vill man inte alltid att ljudet skall vara på i sittbrunnen och det kan man nu lätt styra via radions panel. Ljudet blev mycket bra och vi kunde inte märka någon förändring i vår magnetkompass riktning. En ny deviationstabell borde kanske göras förståss. Nu gäller det bara att ha med sig rätt musik för att

Kostnad totalt:

350:-

Då ingår endast högtalarna men några hundralappar till gick nog åt i plast, glasfiber och färg.

”Gör-det-själv”-förtjänst:

?:-

 

Tidsåtgång:

6 h

Framför allt var det plastning och förberedelser som tog tid.

Svårighetsgrad:

Lätt

Inte speciellt komplicerad manöver men det tar lite tid.