Förenklat sötvattendränage

Varje år då båten skall tas upp och vinterkonserveras måste sötvattensystemet i båten tömmas helt och hållet för att inte frysa sönder under vintern. Standardlösningen i vår Bavaria är en dränageslang som går från varmvattenberedarens kallvatteninlopp och mynnar under motorn, vilket alltså är sötvattensystemets lägsta punkt. När man tömmer allt vatten i tanken, varmvattenberedaren och expansionskärlet så mycket det går via de vanliga vattenutkasten så får man ändå en ansenlig mängd vatten stående kvar i systemet som måste dräneras ut via detta sötvattendränage.

Jag har inte mätt denna vattenmängd så noga men mellan 20 och 30 liter får vi i alla fall ut och allt hamnar i baljan under motorn. Därifrån måste man skopa över vattnet till en spann eller liknande och det är inte så lätt att komma åt. Vi har testat oss fram och funnit att en vanlig engångs kaffemugg fungerar bäst, men det är fortfarande en väldigt slabbande och ösande som tar lång tid varje höst.

Nu har jag tröttnat på detta och valt att montera in en längre slang som istället mynnar i ett av stuvutrymmena i kölsvinet, vilket är betydligt lättare att komma åt. Samtidigt monterade vi in en ordentlig kulventil så att stänga av denna dränageslang ordentligt då vi haft en lite insident där den Whale-propp som annars sitter i änden visade sig inte hålla tätt.

Montering

1.  2 meter Whale-slang, en kulventil och två Whale-kopplingar för att montera på var sida av kulventilen införskaffades

2.  Första stegen var givetvis att kontrollera så att det går att få fram en slang till kölsvinet utan allt för mycket borrande och fixande. Jag valde att sikta på det aktre av stuvfacken i kölsvinet och började med att skruva loss och plocka upp de fasta durkskivorna på styrbord sida.

3.  Därefter borrade jag hål i balkarna i basinredningen. Det är ju något man drar sig lite för att göra då det givetvis är en försvagning så fort man tar upp ett hål. Samtidigt kan man konstatera att de små hålen, som dessutom är runda, i sammanhange inte kan göra varken från eller till.

4.  Därefter träddes Whale-slangen i hålen och den går parallellt med länspumpslangen hela vägen. För att minimera risken för gnag på slangen så tejpade jag några varv extra med vävtejp, bara som en extra försiktighetsåtgärd. Ingenstans annars i båten är detta gjort så slangen tål nog en hel del även utan gnagskydd.
Jag lät en gansk stor längd slang ligga i stuvutrymmet där tömning senare skall ske för den kan man ju alltid kapa senare då man fömmer systemet för första gången. Den gamla Whale-proppen sätter jag i änden även om vi kommer att ha en betydligt bättre avstängning när kulventilen är monterad.
IMAG0089.jpg

5.  Slangen mynnar nu ut i utrymmet bakom motorn och just framför varmvattenberdaren.
För att få vinklar att stämma måste jag vända på T-kopplingenså att dränageslangen nu mynnar rakt åt styrbord istället för rakt fram under motorn. Det är ingt problem men det är viktigt att inte montera backventilen på returslangen felaktigt för då kan det bli tokigt framöver. Kulventilen monteras strax innan T-kopplingen och en stripe används för att säkra ventilen i stängt läge. Sannolikheten för att någon av misstag skulle öppna kranen är dock obefintlig men det känns ändå lite bättre med en säkring. Några stipes som avlastar vikten något får avsluta installationen. Inte för att det egentligen behövs men även detta känns bättre då vi framöver kommer att jobba mer ”i regionen” då kulventilen skall öppnas och stängas.

IMAG0093.jpg

6.  Så återstår det bara att åtemontera durkskivorna och vänta på första höst och vinternkonserveringen då den nya dräneringen skall testas för första gången.

Summering

Enkelt jobb med begränsad kostnad som kan förenkla vardagen, eller åtminstone höstjobbet en aning. En halvtimme på kvä med en engångs kaffekopp i handen, enbart fylld med kalt vatten, är nu förhoppningsvis ett minne blott!

 

Kostnad totalt:

300:-

Installerat och klar

”Gör-det-själv”-förtjänst:

1.000:-

Ingen aning om detta kunde får från fabrik men en rörmokare skulle säkert ta en tusenlapp för besväret.

Tidsåtgång:

3 h

Planering, inköp och mintering

Svårighetsgrad:

Lätt

Lätt var det men lite pilligt att få upp de fasta durkskivorna.