Flytt av batteriladdare

Det första man slås av när man första gången flyttar på ryggdynan på styrbordsida och ser batteriladdaren, om är monterad på botten av stuvfacket, är att någon konstruktör i tidsnöd varit framme. Hur i hela friden kan man placera en pryl som skall ha kylning och inte får täckas över med någonting i botten på ett stuvfack. Det är förmodligen det sämsta alternativet av alla man har valt. Om man vill använda stuvfacket till någonting annat än bara laddaren så får man bygga om lite.

Montering

1.  Vi ville helst inte flytta laddaren så långt, den sitter trots allt placerad så nära batterierna som möjligt. Samtidigt finns det ytterligare elkomponenter med huvudsäkringar och en del kablage som vi helst vill skydda lite bättre.

2.  Vi införskaffar två gångjärn, en skjutregel och en lite skiva plywood och tillverkar en lucka som kan ställas på högkant i stuvfacket.

3.  På luckan monterar vi laddaren, och sedermera även laddningsregulatorn till solcellen. Vi tog bara loss laddaren från stuvfackets botten och vinklade upp den i ett läge så att befintliga kablar skulle räcka även då luckan fälls ner.

4.  i Ryggstödets stomme borrade vi ett hål stort nog för skjutregeln och monterade skjutregeln på luckan så att den passade i hålet.

Summering

Nu kan man lätt fälla ner luckan för att komma åt att serva elinstallationerna. Luckan ger dessutom ett bra stopp för saker som placeras i stuvfacket och som då inte kan komma åt och täcka ventilationshålen i laddaren. Stuvfacket har nu blivit betydligt mer användbart och elinstallationen tar inte mer plats än nödvändigt. Luftvolymen har visserligen minskat betydligt men vi har inte märkt av något problem med att temperaturen stiger i det nu lite mindre utrymmet, det finns tydligen gott om springor och hål som luften kan cirkulera i ändå.

DSCF0018DSCF0012

 

Kostnad totalt:

100:-

Två gångjärn, en skjutregel och en liten träskiva är allt som behövs.

”Gör-det-själv”-förtjänst:

500:-

Tja, kanske!?!.

Tidsåtgång:

2 h

Lite måttande och sågande i omgångar innan skivan passade bra.

Svårighetsgrad:

Lätt!

Ja, det är bara att köra igång!