1. Fluxgatekompassen som ingår i autopilotsystemet är en kompass som likt en vanlig magnetisk kompass känner av jordens magnetfält. Skillnaden är att den kan läsas av på elektrisk väg och inte som en magnekompass som måste läsas av visuellt.
2. Kompassen bör placeras långt ifrån motorn och andra elektriska eller för den delen metalliska föremål. Den bör dessutom sitta så nära båtens rörelsecentrum som möjligt för att påverkas så lite som möjligt av båtens rörelser i sjön under gång.
3. Efter
lite funderande kom vi fram till att fluxgatekompassen nog sitter som bäst om
den placeras under bordet nere i ruffen. Kruxet är kabeldragningen dit men
monteringen på plats var ingen svår sak.
4. För
att nå fram med kablaget demonterade vi bordet och de små delar av durken som
normalt är fastskruvade för att i dessa kunna fräsa in en kanal för kabeln.
Via en lite
kabelkanal leddes kabeln sedan åt babord sida där den istället får löpa i ett
tunt elrör som vi lyckades mata igenom i de befintliga hålen i kölbalkarna.
Röret ligger också parallellt med slangen från den elektriska länspumpen.
5. Väl
framme i babords akterhytt leder vi kabeln (i det vita röret i bilden nedan)
över i styrbords akterhytt och sedan vidare akterut längs skottet under
kojdynorna.
6. Slutligen ansluts fluxgatekompassen till SPX-10-styrenheten i babords akterhytt.