Detta är egentligen inte ett regelrätt projekt som syftar till att på något sätt förbättra eller anpassa båten efter våra önskemål utan endast ett servicearbete, bara det att det lite mer omfattande och tidskrävande.
Efter ett antal år där gummidamasken, som i stort sett bara är ett skydd för att förhindra påväxt av havstulpaner samt jämna ut hålet runt drevgenomföringen, blivit gradvis sämre och sämre var det nu dags att byta ut den helt och hållet. Den skyddade ingenting utan gav snarare en bra växtplats för havstulpaner och det är ju ingenting vi seglare vill premiera.
Montering
1. Det första som måste göras
är demontering, innan montering kan ta vid. Det finns olika skolor som förordar
olika slags färsmedel för damasken mot skrovet. Den damask som monterats på
Bavarias varv var i alla fall satt med Sikaflex, vilket skulle göra den
betydligt svårare att demontera. Det stämmer säkert för jag har hört av andra
som haft damasken fastsatt med kontaktlim och då har det i stort sett bara varit
att dra loss den i ett svep. Så enkelt gick det inte för oss men efter lite
skavande med en spackelspade så lossade damasken en liten bit i sänder, inte
allt för jobbigt trots allt.
2. När damasken var helt borta så skrapade jag rent från alla havstulpaner som växt tryggt och lugnt inne i vårt lilla saltvattenakvarie. Det var inte helt lätt att komma åt i alla vinklar och vrår upp emellan men en kombination av skrivmejsel, spackelspade och grova arbetshandskar fick det hela gjort. Helt som nytt blev det ju inte men inte så långt ifrån.
3. Sedan var det dags att
förbereda anliggningsytan för en ny gummidamask. Mera skrapande och fortsatt
slipande med 80-papper gjorde till slut att ytan var ren och klar för
återmontering av en ny gummidamask.
4. Damasken köpte jag på Långedrags Teknik på Lindholmen och det fick bli Volvo Penta original (artikelnummer 854932), trots att det finns betydligt billigare på till exempel Clas Ohlson. Gör man detta vart 7:e år så kan några hundralappar vara värt för att få bra och väl passande prylar. Den stora skillnaden på den vi rivit bort och den vi sätter dit är ordentliga förstärkningar i kanterna mot S-drevet. Det kanske borgar för att denna håller bättre än den vi just tagit bort.
5. För att få en bra fäste slipades även damaskens kontaktyta med sandpapper ordentligt över hela den yta som kommer i kontakt med skrovet.
6. För limningen valde vi återigen att använda Sikaflex 291 som skall ge en bra och stark fog. Nackdelen är att man under härdningen, vilket tar upp till ett dygn, måste sätta fogen i press. Det behöver man inte göra om man använder kontaktlim. Jag valde alltså det besvärliga, men som jag tror bättre och starkare alternativet.
7. Jag applicerade ett tunt
och jämnt lager av Sikaflex på båda ytorna och tryckte damasken på plats.
Mycket viktigt när man sätter dit damasken är att det lilla hål som finns på
en kant verkligen hamnar på den del av damasken som ligger lägst, då båten är
uppställd på land. Det är dränaget där vattnet skall rinna ut så att det inte
står vatten och frostspränger under vintern. När damasken var på plats pallade
jag upp med diverse brädbitar den masonitskiva som jag tillverkat för att
fördela kraften jämnt över hela gummidamasken. Lite pilligt var det men om man
förberett sig ordentligt med massa passbitar så gick det lätt och smidigt. När
damasken var satt under press så jämnade jag till kanterna med den Sikaflex som
pressats fram.
8. Efter ett dygns härdning
släppte jag på pressen och den nya gummidamasken var färdigmonterad.
9. Det som återstår nu är målning. Då vi ändå hade primer framme för att bättra lite skav på kölen så lade jag ett tunt lager primer på hela damasken innan bottenmålningen kunde avsluta hela projektet.
Summering
Detta var egentligen inte så svårt och gick totalt på några dygn med härdning och målning.
Kostnad totalt: |
859:- |
Damask och en patron Sikaflex 291 |
”Gör-det-själv”-förtjänst: |
? |
Ingen aning, men varför lämna in detta jobb till ett varv??. |
Tidsåtgång: |
5 h |
Slipa, peta och skrapa tar sin lilla tid innan man är klar! |
Svårighetsgrad: |
Lätt |
|