Ankarspel i fören

Ankarspelet i fören valde vi till som ett ”inte helt nödvändigt tillval men någonting vi troligen kommer ha nytta av”. Vi skulle givetvis ha kunna eftermontera detta också men ryktet gjorde gällande att man från varvet i Tyskland sågade bort den hylla som ankarspelet monteras i om man inte valde detta som tillval från fabriken. Om detta är sant vet vi inte men att bygga upp denna hylla igen verkade inte lockande. Vi tror att vi med Blue Bird kommer att ligga mer på svaj än vi tidigare gjort med våra mindre båtar och att ett ankarspel i fören då kommer att vara väldigt användbart. Att detta då får en kätting istället för en tamp gör dess effekt betydligt bättre och att vi aldrig skulle skaffa oss en 50 meters kätting och hantera den för hand! Prismässigt tyckte vi dessutom att det var en ganska acceptabel kostnad, till skillnad från dom flesta andra! Vi valde alltså att beställa detta som ett fabriksmonterat tillval.

DSCF0025

Det fabriksmonterade ankarspelet från Quick har inte kättingräknare som standard så för att veta ungefär hur mycket kätting man matat ut är det lämpligt att märka kättingen, exempelvis var femte meter.

Montering

1.  I bilden ovan ses en liten talja med krok som vi monterade för att säkra ankaret då det är upphissat. Man skulle givetvis kunna sätta någon sprint eller liknande längre fram i ankarhållaren eller ankarrullen men denna talja gör det möjligt att hissa ankaret ända upp och därmed få bort onödigt skrammel under normal gång. Alternativet hade varit att spela upp ankaret till denna position med ankarspelet men det är så starkt att det näst intill lyfter hela peken och lägger en väldigt stor dragkraft på staget som är förankrat i stäven. Med denna talja kan man stanna spelet strax föret ”helt uppe” och ta hem det sista för hand. Mycket praktiskt som dessutom minskar belastningarna på pekens infästning.

2.  Taljan fäster vi i förankringsöglan där kättingens ”sista” länk är fastsatt med en schackel. Detaljerna till taljan var gamla saker jag hade sedan Expresstiden så dom medförde ingen kostnad. I butik skulle det kanske krävas några hundralappar för att få fram motsvarande komponenter.

Summering

Ankarspelet i fören har, till skillnad från det i aktern, fungerat helt prickfritt de gånger vi använt det. Och vår gissning om att vi nu skulle ligga lite mer på svaj har faktiskt visat sig riktig. Den enda justering vi tvingats göra är att ändra vinkeln på den däcksmonterade ankarhållaren med rulle då vi monterade peken på Blue Bird. Originalvinkeln var aningen mer åt styrbord än vad som behövdes för att få en rät linje till ankarrullen i peken. Läs mer om detta i avsnittet Peke med stege.

 

Kostnad totalt:

14.800:-

Inklusive ankarspel, fjärrkontroll och ankarkätting samt montering. Ankaret köpte vi själva till ett bättre pris än vad Bavaria kunde erbjuda.

”Gör-det-själv”-förtjänst:

~ 4.000:-

Här har vi inte gjort någon vetenskaplig analys av kostnaderna men ett liknande ankarspel kostar ca 7.000:- i inköp samt en 50 meters kätting kanske 3.000:- plus att det blir en hel del plastande för att få en bra montering i ankarboxen (om ryktet nu är sant), säg 800:- för detta material. Denna förtjänst tog vi alltså inte vara på J 

Tidsåtgång:

10-50 h

Omöjligt att uppskatta egentligen. Allt är beroende på om ankarboxen har fått behålla sin hylla eller inte.

Svårighetsgrad:

Medel!

Ja, om det skall plastas upp en ny hylla så är det helt klart ett besvärligt arbete, men direkt svårt är det inte utan mer tids och tålamodskrävande.